Annonse
Hjem Elbiler Aston viser to elbiler

Aston viser to elbiler

Aston Martin er på full fart inn i den elektriske alderen, og viser fram to elektriske biler i London.

I 2015 bestemte Aston Martin seg for også å satse på elbiler, og de har fulgt opp dette med å bygge en ny fabrikk i walisiske St Athan som skal produsere elbiler.

De har også børstet støvet av navnet Lagonda, forgjengeren til Aston Martin som ble stiftet tilbake i 1904 ‒ faktisk ni år før Aston Martin selv ble etablert. Men i 1947 ble begge disse selskapene kjøpt opp av en brite, som slo dem sammen.

Lagonda forsvant dermed, men da elbilsatsingen ble en realitet i 2015 bestemte de seg også for å gjenintrodusere navnet.

Fra 2021 skal de eksklusive elbilene fra Aston Martin hete Lagonda, som altså blir et elektrisk merke.

Saken fortsetter under Annonsen

De er allerede godt i gang med satsingen, og har vist fram flere elektriske konsepter allerede. Vision Concept ble avduket i fjor, og denne er fulgt opp av en lignende SUV-modell kalt All-Terrain Concept i mars i år.

Og så har vi den første elbilen de kommer med, Rapide E, som er en helelektrisk versjon av Rapide.

Den bilen er nå innom London sammen med Vision Concept, og de to bilene vises fram i hele to dager.

De varmer altså opp til den ordentlige satsingen med en elektrisk versjon basert på Rapide AMR, og Rapide E blir en firedørs elbil med en rekkevidde på 321 kilometer.

Aston viste fram modellen i april, og den skal inn i produksjon senere i år. De har satt en grense på 155 eksemplarer, noe som også tilsvarer toppfarten til den elektriske modellen målt i miles per hour, altså 155 mph (250 km/t).

Den er også klargjort for 100 kW hurtiglading, noe som i så fall sørger for å fylle batteriet opp til 80 prosent på 35 minutter.

Rapide er jo en sportsbil, så Rapide E må selvsagt også være litt kvikk av seg. 0-100 km/t skal ifølge Aston gå unna på under 4 sekunder, mens forbikjøringsområdet 80 til 112 km/t fyker unna på kjappe 1,5 sekunder.

Alt dette lover jo bra med tanke på den første rene elbilmodell de kommer med, noe altså Vision Concept er et eksempel på. Konseptet vekker oppsikt på stort sett alle områdene.

Designet er typisk elbilaktig med lang akselavstand og korte overheng, og den er flat ‒ skikkelig flat:

Rekkevidden er noe av det mer imponerende som er med 643 kilometer, og bilen er tilnærmet helt selvkjørende på nivå 4 på den autonome skalaen som går til 5.

Og det kanskje morsomste med konseptet er cockpit-løsningen. For vi vet jo at rattet er på gale siden i England, men med Lagonda Vision Consept er det mulig å flytte rattet både til høyre og venstre, ja, faktisk er det mulig å fjerne det helt også.

Denne er altså kun en visjon, men viser hvor langt Aston Martin har kommet med utviklingen. Så det er bare å glede seg til 2022, året da den første Lagonda-modellen går inn i produksjonen.

Men før den kommer altså Rapide E, som får sin dynamiske debut under Gooodwood-festivalen neste måned.

Her er flere bilder av de to bilene utstilt i London:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,848FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker