Det skal ikke stå på linjene når Zeekr tråkker inn i det heteste segmentet i Europa, SUV-C. Zeekr 7X byr også på ultrarask lading. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med en potensiell favoritt

Til sommeren dukker det opp en ny modell fra Zeekr, og 7X haker ut de fleste boksene til nordmenn som ser etter en ny elbil. Og ja, du vil ikke tro hvor raskt denne lader.


Da Zeekr endelig fant veien til Norge åpnet de ballet med to modeller. Shooting brake-modellen Zeekr 001 med en rekkevidde 620 kilometer og en startpris på 579.900 kroner, og den kompakte SUV-modellen Zeekr X med 446 kilometer rekkevidde som starter på 424.900 kroner.

Vel og bra, men de sparte det beste til sist. Nemlig Zeekr 7X.

-->
‒ Etter suksessen med Zeekr 001 og Zeekr X, er vi veldig stolte over å introdusere vår tredje elbil på det europeiske markedet. Zeekr 7X vil redefinere forventningene i segmentet for mellomstore familie-SUVer, og med sin eksepsjonelle rekkevidde og ultra-raske lademuligheter vil den gjøre overgangen til elektrisk kjøring sømløs og stressfri for kundene våre, sier Lothar Schupet, Zeekr Europe Chief Commercial Officer.

‒ Denne lanseringen representerer nok en betydelig milepæl i vår forpliktelse til kundefokusering teknologi og innovasjon og forsterker vår strategiske ekspansjon: Zeekr 7X vil spille en nøkkelrolle i vårt oppdrag om å akselerere overgangen til bærekraftig mobilitet i Europa.

Zeekr hører hjemme i den kinesiske Geely-gruppen, og er dermed søsken av de to elbilsatsende svenske merkene Volvo og Polestar.

Schupet brukte altså store ord, men han har tallene i ryggen. For Zeekr 7X har virkelig imponerende spesifikasjoner i tillegg til sine aerodynamiske linjer.

Dette er altså en SUV i det brennhete C-segmentet, og er 4,79 meter lang og byr på en akselavstand på 2,90 meter. At det er god plass innvendig viser bagasjerommet, for dette er opplyst til formidable 539 liter. Og ja, vi må ikke glemme 66 liter som frunken foran åpner for.

Bilen har selvsagt fått alt av den nye teknologien som Geely-gruppen kan by på, inkludert en digital cockpit og moderne LED-lys, og på innsiden er det også en tynn og ganske lekker 16-tommers HD-skjerm. Og de som betaler litt ekstra kan også få et Head-up Display (HUD) som byr på 36,2 tommer og med AR-teknologi.

Som det har blitt vanlig når det kommer til elbil-modeller byr Zeekr 7X både på bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og Premium- og Long Range-modellene har en motor bak som byr på 310 kW/421 hk og 440 Nm dreiemoment. Zeekr har estimert rekkevidden for disse to til henholdsvis 480 kilometer gjennom en batteripakke på 75 kWh og 615 kilometer via et 100 kWh stort batteri.

Toppversjonen heter Performance, og det navnet er ikke tilfeldig. Her er det også en motor foran, og totalt byr denne 470 kW/639 hk og 710 Nm, og det åpner for 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Her nevner ikke Zeekr rekkevidde, men også denne har batteripakken på 100 kWh i likhet med Long Range.

Men det gjør de for ladingen, for her befinner Zeekr 7X seg helt i toppsjiktet.

Den tredje elbilen er nemlig basert på 800V-teknologi, og dette åpner for lynrask lading. Faktisk raskere enn det laderne i dag kan levere, for her skal det gå unna med en effekt på imponerende 480 kW. Jepp.

Bruker man hurtigladerne som byr på 360 kW kan Premium-modellen lade 10-80 prosent på 13 minutter, så vi snakker om en bil som virkelig sprenger grenser.  Long Range og Performance er ikke veldig ille de heller, for her er 10-80 prosent oppgitt til lynraske 16 minutter.

Og ja, bare for å understreke at dette er en ladekonge så byr den ikke kun på 11 kW hjemmelading, men dobler dette til 22 kW. Premium skal da bruke 4,5 timer på 10-100 prosent hjemmelading, mens de to andre med et større batteri bruker 5,5 timer.

De første europeiske landene som får Zeekr 7X er Nederland, Sverige, og ja, Norge, og bilen skal etter planen være på plass allerede i løpet av sommeren.

Prisen starter på 539.900 kroner for Premium RWD, og vi liker jo å strø salt i de svenske sårene. Dette er 45.000 kroner under den svenske startprisen.

Og bare for å gni det skikkelig inn. Zeekr 7X Long Range starter på 589.900 kroner, og det er kun 5.000 kroner mer enn det svenskene må ut med for en Zeekr 7X Premium. Her blir altså svenskene slått både gule og blå, så takk for den, Zeekr!

Her er flere bilder av den tredje Zeekr-modellen som setter kurs for Norge, og som helt klart bør sette spor etter seg på salgslisten:

Les også:

Hva tenker du