I sommer skjedde det noe svært så historisk i Newport Pagnell. Det er her Aston Martin Works har sitt hovedkvarter, og hvor Aston Martin tidligere produserte sine biler.
Merket har nå flyttet hovedproduksjonen over til Gaydon, men Works har altså blitt igjen for å jobbe med sine prosjekter. Og det inkluderer å restaurere historiske biler, i tillegg til å lage helt nye utgaver av klassikerne. Den første slike var nye DB4 GT-eksemplarer som de satte sammen i 2017.
-->
Men den største legenden av alle Aston Martin-bilene er uten tvil DB5, som ble et ikon etter å ha blitt vist fram av Sean Connery i James Bond-filmen Goldfinger i 1964.
Ikke bare var den en av de flotteste bilene som noensinne var laget, men det var også den ultimate spionbilen. Den kunne nemlig skilte med ting som maskingevær, katapultsete, roterende skilt, radar og til og med mobiltelefon ‒ og husk at dette var i 1964!
Dette er kanskje verdens mest kjente bil, og den har altså Works-gjengen kastet seg over.
I sommer kunne de endelig vise fram resultatet, den første av i alt 25 nye eksemplarer av DB5 Goldfinger. Og ja, selvsagt med fungerende spionutstyr!
Her er den aller første som ble klar i sommer, og de som ikke mener denne er vakker kan bestille seg en time hos optikeren!
Under panseret på de nyproduserte DB5-bilene har Aston Martin puttet inn en 4-liters 6-sylindret motor med nærmere 300 hestekrefter, så selv om den ikke kan sammenlignes med moderne sportsbiler bør den røre godt på seg den og.
Hver bil blir selvsagt satt sammen for hånd, og Aston Martin bruker ikke mindre enn 4.500 timer på hver av dem. Den ufarlige delen av ekstrautstyret fungerer også som du snart skal få se, så her er det mange morsomme knapper å trykke på.
Prisen for å kjøre som selveste 007? Jo, en plass rundt 30 millioner kroner for de som klarte å krangle seg plass lengst fram i køen.
Ekstrautstyret er altså noe helt for seg selv, og vi kan med ganske stor sikkerhet slå fast at det ikke finnes noen andre biler som er i nærheten av DB5 Goldfinger. Sjekk dette:
Utvendig:
Røykleggings-system bak
Oljesøl-system bak
Roterende nummerplater foran og bak (trippelplater)
Simulerte doble maskingeværer foran
Skuddsikker bakrute
Rambukk-forsterkning foran og bak
Simulert dekk-kutter
Avtakbart takpanel for passasjersete (ekstrautstyr)
Innvendig:
Simulert radarskjerm
Telefon i førerdøren
Utskytningsknapp på girkule
Bryterutstyr i armlene og senterkonsoll
Skjult våpen og lagringsrom under setet
Fjernkontroll for å aktivere spionutstyret
Og hvor gøy disse bilene må være får vi nå et lite bevis på. Aston Martin spør hva som er bedre enn én DB5, og slår raskt fast at det er fem DB5.
Vi er selvsagt helt enige, så her har du fem Bond-biler i fri utfoldelse:
Les også: