Dropper rene bensin- og dieselbiler

Nordmenn som ønsker seg en ny ren bensin- eller dieselbil må styre unna Hyundai, for den norske importøren tar rett og slett ikke inn slike biler lenger.


Det kommer ikke som et stort sjokk at Hyundai Norge heretter kun skal satse på biler som kan lades eller er nullutslipp, slik som rene elbiler, ladehybrider eller hydrogenbiler.

For da det sørkoreanske merket skulle lansere sin andre elbil i 2018 ble de tatt på senga av den norske interessen. Endelig skulle nordmenn få muligheten til å kjøpe en relativt rimelig helelektrisk SUV, og det førte til et rush av henvendelser.

Hyundai måtte sette strek etter at vanvittige 20.000 hadde meldt sin interesse for Kona Electric, og like etter at elbilen var lansert hadde 7.000 bestilt seg en ny Kona Electric. Til sammenligning var det registrert 8.773 biler av det som er årets mest solgte bil, Audi e-tron, da vi rundet inn i desember.

I tillegg selger elbilen Hyundai Ioniq Electric som kom i 2016 fortsatt bra her i Norge, og den har rundet 2.000 biler så langt i år. Det er for øvrig registrert 4.677 Kona Electric til nå i 2020.

Totalt viser statistikken at elbilene til Hyundai har en andel på hele 94 prosent, mens det resterende salget for det meste består av ladbare hybrider.

Hyundai har også en helt ny elbilsatsing på gang, for pioneren blir nå til et nytt elbilmerke. De skiller altså ut modellen Hyundai Ioniq som et helt nytt merke, og den første kalt Ioniq 5 kommer til neste år. I likhet med Kona Electric er også dette en SUV.

Alt dette pluss det faktum at Hyundai har flere nye ladbare hybrider på gang gjøt altså sitt til at Hyundai Norge dropper alle biler som ikke kan lades eller ikke er nullutslipp.

‒ Vi står nå ved et helt sentralt veiskille for Hyundai i Norge, der vi i løpet av bare noen få måneder vil lansere en rekke svært attraktive og viktige modeller i det norske markedet, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norway.

‒ I helt nye Tucson og Santa Fe får vi nå to ladbare SUVer som er helt perfekte for det norske markedet, og i tillegg nærmer det seg lansering av den helelektriske familie-SUVen Ioniq 5.

De som tar en titt på nettsiden til Hyundai Norge finner nå tre elbiler, to ladehybrider samt hydrogenbilen Nexo. Alle andre modeller og versjoner er ryddet bort.

‒ Hyundai er helt i tet på elbiler og elektrifisering, og dermed er vi nå i den unike posisjonen at vi kan bli et helt ladbart og elektrisk merke i Norge, sier Rosvold.

Merket har tre nyheter på gang når vi runder inn i 2021, to nye ladehybrider og altså et helt nytt merke.

Først ut er den nye ladbare hybriden av Tucson, en ganske romslig familie-SUV med firehjulsdrift som standard.

Santa Fe Plug-In Hybrid følger deretter, også det en SUV med firehjulsdrift. Men er Tucson rettet mot familiene, er Santa Fe rettet mot storfamiliene, for den versjonen som kommer til Norge vil by på sju seter som standard.

Men den store nyheten blir altså det nye bilmerket Ioniq, som debuterer med Ioniq 5. Bilen er den første som er basert på Hyundais helt nye dedikerte elbilplattform E-GMP, og byr blant annet på toveislading og et 800V-batterisystem som er klar for morgendagens lynlading.

Ioniq 5 er ventet på markedet tidlig til neste år, og skal etterfølges av sedanen Ioniq 6 og en større SUV kalt Ioniq 7 i løpet av de neste årene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter