Xpeng X9 er bilen for de som vil ha litt mer av det meste. (Fotos: Xpeng)

Xpeng viser stor 7-seter med TV bak

Under eCarExpo i Lillestrøm har Xpeng dratt duken av en ny og spennende modell, X9.


Xpeng har allerede en rekke modeller på det norske markedet, og det inkluderer de to SUVene G6 og G9. Men Xpeng er nok litt ekstra spent på en helt ny som er på vei, nemlig X9-modellen.

Her tråkker det kinesiske merket skikkelig inn i familiesegmentet med en ganske så svær elbil, den er nemlig hele 5,3 meter i lengden. Og den innvendige plassen bør være helt i toppsjiktet, for her er det en akselavstand på formidable 3,16 meter.

-->
Man skulle kanskje tro at alt dette går hardt utover svingradiusen, men Xpeng har møtt denne utfordringen ved å gi X9 firehjulsstyring. Dermed svinger denne som er kompakt bil, og svingradiusen lyder på 10,8 meter.

På innsiden har Xpeng pakket bilen med utstyr, og de bak kan for eksempel vippe ned en svær TV, 21,4 tommer, fra taket, og dermed bør underholdningen være på plass.

Xpeng har også utstyrt X9 med såkalte Zero-gravity-seter, som ja, kan gi følelsen av å være vektløs. Men det er mer.

For Xpeng har også utstyrt bilen med et slags kombiskap, for dette kan både varme og kjøle. Skapet åpner nemlig for temperaturer mellom 1 til 50 grader, så her får man et varmeskap og kjøleskap i en og samme pakke.

Størrelsen kommer virkelig til gode når vi titter bakerst, for selv med sju sitteplasser i bruk kan X9 skryte av hele 755 liter bagasje bak alle setene. Med fire seter i bruk øker tallet til 2.554 liter, opplyser Xpeng.

Så det meste er på plass, men det store spørsmålet, foruten prisen som ikke er klar, er drivverket. Hva kan den by på av rekkevidde og ladeeffekt?

Vel, den bilen som har premiere i Lillestrøm er fortsatt et stykke unna europeisk typegodkjenning, så her er ikke tallene klare. Men en viss pekepinn kan man få ved å se på de kinesiske tallene.

Der følger de CLTC-standarden, og ifølge denne byr X9 på 705 kilometer. Så vi kan muligens forvente en WLTP-rekkevidde opp mot 600 kilometer, men dette er avhengig av utstyr og drivlinjer. Rundt 600 kilometer vil i så fall være mer enn godkjent for en så stor elbil.

Ladingen er opplyst til 330 kW, også det blant de beste, og Xpeng opplyser 10-80 prosent på 20 minutter

Kjøreegenskapene bør også være på plass med firehjulstrekk og to-kammers luftfjæring, og her er det også mulig å justere bakkeklaringen med opptil 22 centimeter. Og ja, doningen gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Så det er kanskje ikke rart at sjefen hos Xpeng Norge både er stolt og spent på den kommende X9.

– Vi tror denne modellen er helt perfekt for det norske markedet, og det er med glede vi nå kan bekrefte at den vil komme i salg i Norge, sier Claes Persson.

‒ Derfor gleder vi oss også til å se responsen under eCarExpo. Xpeng X9 er perfekt for barnefamilier som har stort behov for plass og fleksibilitet somtidig som de ønsker maksimal luksus, kvalitet, teknologi, underholdning og prestasjoner i toppklasse

Dette er Xpeng X9:

  • Fullverdig E-segment 7-seters svært familievennlig elbil
  • Blir tilgjengelig med firehjulsdrift
  • Maksimal ladeeffekt: 330 kW
  • Rekkevidde 705 km (etter CLTC-normen)
  • Batteristørrelse 101,5 kWh
  • Hurtiglading fra 10-80 prosent på kun 20 minutter
  • Kraftige ytelser med 0-100 km/t ned mot 5,7 sekunder
  • Lengde/Bredde/Høyde: 529,3/198,8/178,5 cm
  • Bagasjerom: 2.554 liter (med fire seter i bruk)
*Alle data er gjenstand for endelig typegodkjenning.

Les også:

Hva tenker du