Xpeng har allerede en rekke modeller på det norske markedet, og det inkluderer de to SUVene G6 og G9. Men Xpeng er nok litt ekstra spent på en helt ny som er på vei, nemlig X9-modellen.
Her tråkker det kinesiske merket skikkelig inn i familiesegmentet med en ganske så svær elbil, den er nemlig hele 5,3 meter i lengden. Og den innvendige plassen bør være helt i toppsjiktet, for her er det en akselavstand på formidable 3,16 meter.
For Xpeng har også utstyrt bilen med et slags kombiskap, for dette kan både varme og kjøle. Skapet åpner nemlig for temperaturer mellom 1 til 50 grader, så her får man et varmeskap og kjøleskap i en og samme pakke.
Størrelsen kommer virkelig til gode når vi titter bakerst, for selv med sju sitteplasser i bruk kan X9 skryte av hele 755 liter bagasje bak alle setene. Med fire seter i bruk øker tallet til 2.554 liter, opplyser Xpeng.
Så det meste er på plass, men det store spørsmålet, foruten prisen som ikke er klar, er drivverket. Hva kan den by på av rekkevidde og ladeeffekt?
Ladingen er opplyst til 330 kW, også det blant de beste, og Xpeng opplyser 10-80 prosent på 20 minutter
Kjøreegenskapene bør også være på plass med firehjulstrekk og to-kammers luftfjæring, og her er det også mulig å justere bakkeklaringen med opptil 22 centimeter. Og ja, doningen gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
Så det er kanskje ikke rart at sjefen hos Xpeng Norge både er stolt og spent på den kommende X9.
- Fullverdig E-segment 7-seters svært familievennlig elbil
- Blir tilgjengelig med firehjulsdrift
- Maksimal ladeeffekt: 330 kW
- Rekkevidde 705 km (etter CLTC-normen)
- Batteristørrelse 101,5 kWh
- Hurtiglading fra 10-80 prosent på kun 20 minutter
- Kraftige ytelser med 0-100 km/t ned mot 5,7 sekunder
- Lengde/Bredde/Høyde: 529,3/198,8/178,5 cm
- Bagasjerom: 2.554 liter (med fire seter i bruk)
Les også:
- Nå nærmer denne seg 1.000 km rekkevidde
- Berømt Maserati-modell har aldri vært vakrere
- Derfor harker bilen