Det går lynraskt unna når en Xpeng G9 lades på en lynlader. (Fotos: Xpeng)

Xpeng G9 satte laderekord

Det går lynraskt unna med ladingen av en Xpeng G9, noe NAFs store ladetest dokumenterte.


To ganger i året arrangerer NAF og magasinet Motor en rekkeviddetest av alle nye elbiler på markedet som er kalt El Prix, og her kjører de rett og slett bilene helt tomme for strøm for å se rekkevidden under praktisk bruk.

Grunnen til at de gjennomfører El Prix to ganger i året er at de tester elbilene både under vinterforhold og sommerforhold, slik at bilistene kan se hvor langt disse ruller under faktiske forhold.

-->
Årets sommertest er akkurat gjennomført, og en Tesla Model S satte ny rekkevidderekord da den rullet 672 kilometer før den ga seg. Det er imponerende og faktisk lengre enn den oppgitte rekkevidden.

Men Tesla S var ikke den bilen som overgikk sin egen oppgitte rekkevidde med størst margin, for tre andre biler rullet enda flere prosent over egen WLTP. To av disse kommer fra Xpeng, P7 og G9, mens den tredje som rullet langt over egen WLTP-rekkevidden var Nissan Ariya.

Av disse hadde Xpeng G9 det aller mest positive utslaget, og rullet 13,8 prosent og 68 kilometer over sin egen offisielle WLTP-rekkevidde. Det er ganske imponerende.

Og Xpeng har åpenbart gjort mye riktig den siste tiden, for merket ga seg ikke med det.

For i tillegg til å teste rekkevidden under El Prix kjører også NAF bilene gjennom ladetester, også dette for å vise hvor raskt elbilene lader under normale bruksforhold.

Ladetiden avhenger av to forhold ‒ hvor stort batteriet er og hvor høy ladehastigheten er. Så om man skal få det mest riktige inntrykket av ladekvaliteten må man måle etter ladefarten, for et lite batteri vil selvsagt fylles langt raskere enn et stort om ladefarten er den samme.

Og her er det en ny sjef på markedet, og det er nettopp Xpeng G9.

Ifølge Xpeng Norge gikk det nemlig så unna med ladingen under El Prix at toppfarten ble imponerende 319 kW, og det er en grusing av den tidligere rekorden med 48 kW og den aller første som passerer drømmegrensen på 300 kW.

Xpeng G9 er en elbilene på markedet med aller størst batteri, 98 kWh, men likevel tok ladingen fra 5-80 prosent kun 21 minutter. Det er faktisk bare tre minutter mer enn en Porsche Taycan 4 Cross Turismo som hadde laderekorden med en topphastighet på 271 kW før årets sommertest.

NAF brukte knappe 19 minutter å lade det 83,7 kWh store Taycan-batteriet fra 6-80 prosent, mens en Ioniq 5 LR AWD har brukt 19 minutter og en Audi e-tron GT har brukt 20 minutter på samme øvelsen under tidligere El Prix.

NAF har nå testet nærmere 100 elbiler, og den som lader med høyest fart er altså Xpeng G9.

I tillegg imponerte også sedanen Xpeng P7 under testen.

For i tillegg til å rulle 10 prosent over WLTP-rekkevidden ladet P7 også raskere enn det som er oppgitt, og er ble ladeeffekten målt til 189 kW ‒ godt over den offisielle effekten på 175 kW. 10 til 80 prosent gikk unna på 25 minutter for Xpeng P7, ifølge en svært så fornøyd Norges-sjef.

– Vi har hatt stor tro på at G9 ville sette ny laderekord under årets El Prix, men vi var likevel spente på om resultatene til NAF sto i stil med det bilen presterte i våre interne tester, sier Claes Persson hos Xpeng Norge.

‒ Når fakta endelig foreligger er vi svært fornøyde, og det er virkelig gledelig å endelig kunne snakket høyt om at G9 er best på ladehastighet. Vi tar det som en fin bonus at både G9 og P7 leverer mye sterkere rekkevidde enn WLTP-tallene tilsier.

Xpeng har store ambisjoner om å lede an i overgangen til elbiler, og har ingen planer om å hvile på laurbærene etter å ha satt ny laderekord i El Prix.

‒ Det er her vi skal være. Xpeng investerer formidable beløp årlig på forskning og utvikling for å lage biler som setter nye standarder. Nå har vi endelig resultatet som viser at nykommeren har blitt best i klassen, sier Norges-sjef Claes Persson.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter