Dette er den elbilen som har rullet lengst under NAFs rekkeviddetest. (Foto: NAF/Motor)

Ny rekkevidde-rekord i NAF-test

El Prix er gjennomført, og 32 nye elbiler har blitt kjørt helt de gikk tom for strøm. Og en av bilene kom lengere enn noensinne.


Hvert år gjennomfører NAF og magasinet Motor to rekkeviddetester med nye elbiler som har kommet på det norske markedet, en på vinteren og en på sommeren. Målet er å gi bilistene et bedre bilde på hvor langt elbilene faktisk ruller på en lading under normalt bruk, og vise hvor stor forskjell det kan være på vinter-rekkevidde kontra sommer-rekkevidde. Og selvsagt måle avviket fra den offisielle WLTP-rekkevidden.

Med tirsdagens El Prix som de kaller testen avviklet, har de testet rundt 100 elbiler, og tallene viser at snittet blir stadig bedre. Det er gode nyheter.

Den dårlige fra tirsdagens test er at langt under halvparten av de 32 elbilene de testet klarte den oppgitte WLTP-rekkevidde, for kun 32 prosent innfridde på dette feltet.

‒ Selv om det ble ny rekkevidderekord, klarte kun en drøy tredjedel av de 32 bilene den offisielle rekkevidden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det betyr igjen at de som kjøper disse elbilene kan få seg en negativ overraskelse når de tar bilen i bruk, for selv om WLTP kun er veiledende forventer mange at elbilene faktisk ruller så langt ‒ spesielt under fordelaktige sommerforhold.

Det var det delvis tirsdag.

‒ Været var strålende, men siden temperaturen var under 20 grader store deler av dagen og det stedvis blåste en del, var det mange biler som stoppet før de nådde den oppgitte rekkevidden. Vær og vind påvirker bilenes rekkevidde også om sommeren, påpeker Sødal.

Snittet på rekkevidden har økt med 130 kilometer siden den første testen i 2020, og lød på 500 kilometer for bilene som deltok på tirsdagens El Prix. Sommeren 2020 passerte seks biler 500 kilometer, og under tirsdagens test rullet 15 av testbilene lenger enn denne grensen.

‒ Dette viser at teknologiutviklingen går raskt. Vi forventer at dette fortsetter og at vi i neste test har med biler med over 800 kilometer rekkevidde, sier NAF-rådgiveren.

Men Sødal legger raskt til at bilkjøperne ikke trenger å stirre seg blinde på rekkevidde, og vel så viktig er det hvor raskt bilen lader. Under El Prix testes også dette, og disse tallene skal NAF komme med i dag (onsdag).

‒ En av bilene skal lade med hele 300 kilowatt. Så i dag fikk vi ny rekkevidderekord, mens i morgen kan vi få ny rekord i ladeeffekt, sa Nils Sødal etter tirsdagens test.

Tesla hadde rekkevidde-rekorden med en Model 3 satt tilbake i 2021, men denne er nå slått med 18 kilometer. For en Tesla Model S LR ga seg ikke før den hadde rullet 672 kilometer, noe som er ganske imponerende.

‒ Det kommer konkurrenter med god rekkevidde, men Tesla holder stand på rekkeviddetronen, sier Sødal.

Dette er den elbilen som har rullet lengst under NAFs rekkeviddetest. (Foto: NAF/Motor)

Her er de tre beste bilene målt etter rekkevidde i fire forskjellige kategorier, og sjekk NAF for de fulle resultatene fra tirsdagens El Prix.

Topp 3 rekkevidde budsjettbiler:

  1. BYD Han: 452 kilometer (differanse WLTP: -15,2 %)
  2. MG4: 439,6 kilometer (differanse WLTP: + 1,2 %)
  3. JAC e-JS4: 400 kilometer (differanse WLTP: - 8,2 %)

Topp 3 rekkevidde familiebiler:

  1. Tesla Model S: 672 kilometer (differanse WLTP: + 5,7 %)
  2. Xpeng G9: 587,8 kilometer (differanse WLTP: + 11,6 %)
  3. BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: - 2,2 %)

Topp 3 rekkevidde mellomklasse-biler:

  1. Polestar 2: 601,7 kilometer (differanse WLTP: -2,2%)
  2. Nio ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: differanse +1,2 %)
  3. Nissan Ariya: 580,8 kilometer (differanse WLTP: +8,3 %)

Topp 3 rekkevidde premium-biler:

  1. Tesla Model S LR: 672 kilometer (differanse WLTP: 5,7 %)
  2. Nio ET7: 589 kilometer (differanse WLTP: +1,2%)
  3. BMW i7: 580,7 kilometer (differanse WLTP: - 2,2 %)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter