NAF gjør mer enn å telle kilometer når de tar nye elbiler med på sine store tester, og nå har de sett på hvilke biler som gir mest rekkevidde for pengene.
– Bilene som gir deg flest kilometer per krone, er de med moderat pris og rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nå er kanskje ikke det veldig sjokkerende. For det er ikke sikkert at selv ganske dyre elbiler har en veldig mye større rekkevidde enn de langt rimeligere, for fortsatt er det slik at de fleste elbilene lander en plass mellom 400 og 600 kilometer med rekkevidde.
Det viser også tallene til NAF, som ganske nylig har kjørt en sommertest som inkluderte hele 31 nye elbiler. Her varierte kjøpesummen fra 348.000 kroner for den billigste og opp til drøye 1,5 millioner kroner for den aller dyreste.
Den bilen som gikk kortest i testen, en Hongqi EHS-9 som rullet 371 kilometer, koster 780.000 kroner, mens den som gikk lengst, Mercedes-Benz EQS 450+ som stoppet etter 620 kilometer, har en pris på 1,15 millioner kroner. Det er over tre ganger så mye som testens rimeligste elbil.
Den aller rimeligste elbilen var en MG ZS Long Range som ikke ga seg før den hadde passert 443 kilometer under testen, og lander dermed på 786 kroner per kjørte kilometer. Det var desidert best.
‒ Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene. På topp-10-listen er det flere rimelige biler som Maxus Euniq6, Cupra Born og Renault Megane i tillegg til MG, sier Sødal.
På motsatt enden av listen finner vi testens nest dyreste elbil, Porsche Taycan 4 Cross Turismo til 1,28 millioner kroner. Den rullet 403 kilometer under NAF-testen, og lander dermed på 3.175 kroner per kilometer. Det er over fire ganger så mye som MG-modellen.
To andre millionbiler, Mercedes-Benz EQS 580 4Matic og Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, utgjorde sammen med Taycan 4 Cross Turismo trioen helt i bunn av listen til NAF.
‒ Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, sier Sødal.
For av de 10 bilene som kom best ut av denne prissammenligningen koster halvparten under en halv million kroner, og de tre elbilene under 400.000 kroner endte alle på topp-5.
‒ Med momsreglene som kommer fra 2023, vil bilene som koster under en halv million få en ytterligere gevinst på kilometer-prisen, påpeker Nils Sødal.
NAF opplyser at blant de 31 elbilene som var med på sommerens test, er gjennomsnittsprisen per kjørte kilometer på 1.433 kroner.
Her er topp-10 mest rekkevidde for pengene:
Bilmodell: Rekkevidde test: Pris: Pris rekkevidde: MG ZS Long Range 443 km 347.990 kr 786 kr Polestar 2 LR Single Motor 520,6 km 478.000 kr 918 kr Kia EV6 RWD 500,2 km 474.900 kr 949 kr Maxus Euniq 6 388,4 km 379.900 kr 978 kr Cupra Born 376 km 383.800 kr 1.021 kr Hyundai Ioniq 5 RWD 466 km 489.000 kr 1.049 kr BMW i4 eDrive40 583,6 km 617.600 kr 1.058 kr Renault Mégane E-tech 413 km 446.600 kr 1.081 kr Polestar 2 LR Dual Motor 446,6 km 513.000 kr 1.149 kr Skoda Enyaq Coupe iV80x 497 km 579.000 kr 1.165 kr
Her kan du sjekke ut hele listen over hos NAF.
Les også:
- Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie
- Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger
- På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene