El Prix er et litt annerledes Grand Prix. Her gjelder det ikke å være raskest, men rett og slett å være den siste som gir seg. Sagt med andre ord; kjøre lengst mulig.
Det er NAF og Motor som arrangerer El Prix, som er navnet på rekkevidde-testene de gjennomfører både på vinteren og sommeren. Målet er å se hvor langt nye elbiler faktisk ruller på en lading før de gir seg, og de tester elbilene både på vinteren og sommeren.
-->
Årets vintertest er akkurat gjennomført i kaldt vintervær, og den gikk særdeles godt for Tesla Model S.
‒ Det er gøy med rekord, men vi fikk også rekorder i tap av rekkevidde i dag, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Under fjorårets vinterutgave av El Prix satte en Tesla Model 3 LR Dual Motor ny rekord ved å rulle 521 kilometer, men den er nå slått av Tesla Model S Standard som ikke ga seg før det sto 530 kilometer på telleren.
NAF opplyser at testen i fjor ble gjennomført i temperaturer mellom 0 og -10 grader, mens det i år var litt kaldere med temperaturer mellom 0 og -19 grader. Det håndterte altså Tesla Model S veldig greit.
‒ Dette er imponerende, og tapet av rekkevidde er på pene 16,4 prosent sett opp mot den offisielle rekkevidden, påpeker Sødal.
Model S gikk altså lengst, men var ikke best på alle områder. For målet er også å se hvor nær den oppgitte WLTP-rekkevidden elbilene faktisk er på vinteren, og denne elbilen har en oppgitt rekkevidde på hele 634 kilometer. Den var som Sødal sier -16,4 prosent unna den rekkevidden.
Det var en av de elbilene som hadde minst avvik, men en elbil tapte enda mindre målt opp mot WLTP-tallet.
En av de rimeligste elbilene tapte kun -10,5 prosent rekkevidde under vintertesten, og det var Maxus Euniq 6. Den har en WLTP-rekkevidde på 354 kilometer, og stoppet etter 317 kilometer under testen.
‒ I vår test er dette vinneren. Vi er opptatt av bilene som har de beste resultatene sett opp mot det som er den offisielle rekkevidden, sier Sødal.
Det er fjerde gang NAF og Motor kjører El Prix på vinteren, og tidligere tester har vist et rekkeviddetap på mellom -4 prosent og helt opp til -32 prosent. Men i år var det flere som tapte enda mer rekkevidde, og mer eksakt fire elbiler.
Mercedes EQE 300 har en WLTP-rekkevidde på hele 614 kilometer, men klarte kun 409 kilometer og var -33,4 prosent unna.
Skoda Enyaq Coupe RS har et WLTP-tall på 510 kilometer, men stoppet allerede etter 338 kilometer og -33,7 prosent.
Store Hongqi e-HS9 har et WLTP-tall som lyder på 465 kilometer, men turen endte allerede etter 303 kilometer og var dermed -34,8 prosent unna den oppgitte rekkevidden.
Verstingen på dette feltet var Toyota bZ4x 2WD, som har en oppgitt rekkevidde på 503 kilometer. Det var den ikke i nærheten av, og var tom for strøm allerede etter 323 kilometer og dermed -35,8 prosent unna sin offisielle rekkevidde.
Av de 29 elbilene som var med på testen mistet 19 av disse en rekkevidde mellom -20 og -30 prosent under de vinterlige forholdene, så om du trekker fra en fjerdedel av WLTP-rekkevidden når du skal kjøre på vinteren bør du ikke være så langt unna den reelle rekkevidden som elbilen faktisk klarer.
‒ Det er stor variasjon i hvor stort tap av rekkevidde det er fra bilmodell til bilmodell. I dag hadde vi ordentlig kulde på deler av testruten, men stort sett kjørte de fleste bilene i normale vintertemperaturer, sier NAF-rådgiveren.
‒ Vi ønsker oss en offisiell test av rekkevidden på elbiler vinterstid. Håpet er at dette kommer på plass på europeisk vinter-WLTP, sier Nils Sødal.
Topp-5 minst rekkeviddetap El Prix vinteren 2023:
Maxus Euniq 6: 354 km WLTP/317 km vintertest: −10,45 prosent