Det kommer nå en rimeligere utgave av Hyundai Ioniq 6. (Fotos: Hyundai)

Ny billigutgave av Ioniq 6

De to viktigste tingene nordmenn ser på når de skal kjøpe seg en ny elbil er pris og rekkevidde, og begge disse haker en ny utgave av Hyundai Ioniq 6 helt klart ut.


Støvskyen har knapt nok lagt seg etter at Hyundai lanserte den nye Ioniq 5 Advanced, før en tilsvarende utgave blir meldt inn for Ioniq 6. Og det betyr mer rekkevidde for hver krone.

Og det altså for en bil som allerede har dratt inn noen av de største prisene som det er mulig å få, for Ioniq 6 halte nemlig i land en svært imponerende trippel da World Car delte ut prisen for årets bil 2023.

I denne ble Ioniq 6 kåret like godt kåret til årets bil, årets elbil og fikk på toppen av det hele også prisen for årets design. Så skal man tro de 82 journalistene fra hele verden er dette rett og slett en imponerende bil på de fleste områdene.

Og det inkluderer nå også rekkevidde per krone, for også den nye Ioniq 6 Advanced strekker denne ut til langt over 600 kilometer. Mer eksakt byr den nye utgaven også på en WLTP-rekkevidde på 614 kilometer.

Det kombineres altså med en pris som bør gjøre denne aktuell for ganske mange, for nå unngår den tolltaket på 500.000 kroner med ganske god klaring.

‒ Med Ioniq 6 Advanced bryter vi barrierer for hvor lite man må betale for svært lang rekkevidde. Hele 614 kilometer rekkevidde og en pris langt under en halv million er med på å gjøre denne modellen veldig attraktiv, sier produkt og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Som med Ioniq 5 Advanced, har Ioniq 6 Advanced et utstyrsnivå vi tror appellerer til mange kunder, og bilen peker seg virkelig ut når det kommer til hvor mye komfort, rekkevidde og kjøreglede man får for pengene.

Så man må vel ofre en masse utstyr for den avanserte utgaven?

Vel, ifølge Hyundai Norge tilbys bilen med en lang utstyrsliste som standard. De nevner blant annet en elektrisk bakluke, tofarget stemningsbelysning med over 4.000 fargekombinasjoner og god lyddemping takket være doble laminerte sidevinduer og akustisk frontrute.

Matrix-lyktene befinner seg også på standardlisten, og det gjør også Highway Driving Assist II som byr på flere førerassistenter. Den kommer også med en navigasjonsbasert cruisekontroll, har to 12,3-tommers skjermer, 18-tommers felger og til og med oppvarmede bakseter. Det bør kalde vinterrumper sette pris på ‒ bokstavelig.

Så hva koster moroa?

Jo, Hyundai Norge melder at Ioniq 6 Advanced får en startpris på 464.000 kroner før levering, og denne har en veiledende pris 12.900 kroner. Så inkludert dette holder elbilen seg godt under momsgrensen på en halv million kroner. Det betyr at prisen faller med pene 45.000 kroner, og gir altså enda mer rekkevidde for pengene.

Dagens Ioniq 6 Premium som kommer med stort sett alt utstyr inkludert starter på 522.000 kroner, mens de som gjerne vil ha 20-tommers hjul må ut med ytterligere 5.000 kroner.

‒ Ioniq 6 er årets bil i verden, årets elbil og årets bildesign, så det er liten tvil om at dette er en meget spennende bil, sier Knutsen hos Hyundai Norge.

‒ Når man tar inn over seg komforten, designet, teknologien og egenskapene denne bilen leverer, er den nye utgaven intet mindre enn et veldig godt kjøp, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter