NAF-testen El Prix har avduket at det er fire elbiler på markedet som har en rekkevidde over 500 kilometer ‒ uavhengig av temperatur og forhold. Se liste.
Siden 2020 har NAF sammen med Motor luftet 84 elbiler i sine rekkeviddetester, og av disse har 66 biler gjennomført tester både på sommer- og vinterføre.
‒ Fasiten er at fire biler har klart å kjøre strekningen mellom Oslo og Trondheim begge årstider, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
-->
Målet til NAF er å teste alle nye elbiler under reelle kjøreforhold, slik at forbrukerne skal få et bedre innblikk i hvor langt de nye elbilene faktisk kan kjøres før de må lades. Ja, en slags praktisk rekkeviddetest hvor de kjører helt vanlig.
Testmetoden er ganske så enkel. De kjører bilene helt til de går tom for strøm, og noterer seg deretter hvor langt bilene faktisk rullet.
Den gode nyheten er at snittet på rekkevidden stadig kryper oppover, og så langt har faktisk 24 elbiler rullet over 500 kilometer ‒ den nye standarden for elbilene.
Ikke alle disse er testet både sommer og vinter, og av disse er det 16 som kun har klart 500 kilometer om sommeren. Grunnen er at elbilene har et langt kortere rekkevidde under mindre ideelle forhold.
‒ Dette viser hvor viktig det er å få på plass en offisiell test av rekkevidden elbilene har om vinteren. 500 kilometer er en rekkevidde mange bilkjøpere ser etter. Mange av bilene klarer dette om sommeren, men om vinteren er det en annen historie, sier Sødal.
Både temperatur og føreforhold har mye å si for drivstofforbruket hos alle biler, men disse blir enda tydeligere hos elbilene som jo i utgangspunktet har en langt kortere rekkevidde enn biler med en bensin- eller dieseltank.
At kulde og nedbør er en rekkevidde-fiende for elbilene fikk NAF og Motor erfare da sommerens elbiltest ble gjennomført 1. og 2. juni.
‒ De to foregående årene hadde vi optimale forhold med 20 til 25 grader, sol og vindstille. I år var det regn store deler av rekkeviddetesten og kjølige temperaturer. Der nær sagt alle bilene gikk lenger enn det produsentene oppgir i 2020 og 2021, gikk bare et fåtall lenger i år, forklarer Sødal.
På grunn av ytre påvirkninger er det altså svært vanskelig å sette en helt riktig rekkevidde på elbiler, noe EL Prix har vist.
En elbil som Tesla Model 3 LR (2020-modell) rullet for eksempel hele 612 kilometer under sommertesten, men kun 404 kilometer under vintertesten. Forskjellen var dermed på over 200 kilometer.
‒ Den offisielle rekkevidden på elbiler i dag er målt under optimale forhold i 23 varmegrader. Under norske forhold får man et helt annet resultat. Derfor er vi i gang med en prosess i EU for å få på plass en offisiell rekkeviddemåling, avslutter Nils Sødal.
Fire av elbilene er altså medlem i en svært så eksklusiv klubb som vi håper vokser betraktelig i tiden framover, nemlig den for biler som ruller over 500 kilometer både vinter og sommer. Ytterligere 16 elbiler har passert drømmegrensen på sommerføre.
Her de bilene.
Liste over biler som har gått over 500 kilometer både sommer og vinter i NAF og Motors tester:
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Sommer: 596 km
Vinter: 513 km
BMW iX xDrive50
Sommer: 568,5 km
Vinter: 503 km
Tesla Model 3 Long Range AWD (2021-modell)
Sommer: 654,9 km
Vinter: 514,8 km
Ford Mustang Mach-e Long Range RWD
Sommer: 617,9 km
Vinter: 502,5 km
Liste over biler som går over 500 kilometer bare om sommeren i NAF-testene (biler som er testet både sommer og vinter):