Her er Lexus’ aller minste bil, crossoveren LBX. (Fotos: Lexus)

Lexus med ny kompakt SUV

Med en lengde på under 4,2 meter er den nye Lexus LBX designet spesielt for det europeiske by-markedet.


Dagens minste SUV over hos Lexus er den populære UX-modellen som er 4,50 meter i lengden, mens NX-utgaven strekker seg 4,66 meter i lengden. Elbilen RZ er på sin side litt over 4,8 meter, mens storesøster i familien er RX med sine 4,89 meter.

Og nå kommer det en helt ny lillesøster i form av LBX, for øvrig modellen med det lengste navnet i Lexus-familien. For nå får også det litt mer luksuriøse merket sin Yaris-utgave.

Den litt mer høyreiste Toyota Yaris Cross er 4,18 meter i lengde, mens Lexus LBX drar seg ut 4,19 meter. De andre målene er også ganske like, for mens Yaris Cross er 1,60 meter høy og 1,77 meter bred er LBX 1,55 meter høy og 1,83 meter bred. Så dette er en litt mer sportslig crossoverutgave av Yaris Cross.

Bakerst er det for øvrig et ganske ok bagasjerom til å være en så liten bil som rommer 332 liter, mens bilen også er typegodkjent for henger med 750 kilos vekt.

Navnet, som altså består av tre bokstaver i motsetning til de vanlige to med superbilen LFA som unntaket, står for Lexus Breakthrough Crossover, så dette viser hva de tenker rundt bilen. Den skal rett og slett føre til et gjennomslag i det populære bybil-markedet.

Som en av eneren nettopp der, Yaris Cross introdusert i 2021, er også Lexus LBX satt sammen på Toyotas GA-B-plattform. Det betyr en ganske så moderne småbil med det meste av teknologi og løsninger man finner vi det litt større bilene, og den blir også noe så spesielt som en luksuriøs småbil.

Det betyr i tillegg til mange kvalitetsmaterialer og mer premiumløsninger også en rekkeførerassistenter gjennom Lexus Safety System +, og helt sikkert til stor glede for mange kan også en LBX parkeres via fjernstyring gjennom Lexus-appen på telefonen.

I tillegg finner også et moderne infotainment med en digital instrumentskjerm på 12,3 tommer og en 9,8-tommers berøringsskjerm via siste generasjon Lexus Link Connect-systemet veien inn i bilen. Her er det for øvrig trådløst Apple CarPlay og kablet Android Auto, og selvsagt stemmestyring via «Hei Lexus».

‒ Vårt mål var å utfordre det konvensjonelle konseptet med en luksusbil. Vi har fulgt målet om en kjøreopplevelse som muliggjør en naturlig dialog mellom sjåføren og bilen og et design som har en raffinert tilstedeværelse, sier sjefingeniør Kunihiko Endoh.

På utsiden minner ikke Lexus LBX så mye om en Yaris, for premiummerket har selvsagt gått for sine egne løsninger med en ny frontløsning.

‒ Vi har «dekonstruert» spindelgitteret for å gjøre plass for et nytt design. Vi har lyktes i å skape en ny frontidentitet som er helt annerledes enn før, men som umiddelbart kan gjenkjennes som en Lexus, forklarer Koichi Suga, daglig leder for Lexus Design.

Resultatet er en slik bil:

De fleste har forstått at dette ikke er en elbil, men den er i likhet med de andre bilene fra Toyota-gruppen elektrifisert. Det betyr at Lexus LBX er en hybrid.

Bilen er utstyrt med en kompakt 1.5-liters 3-sylindret bensinmotor som får hjelp av en elmotor, og Lexus skal også tilby bilen med E-Four som åpner for en elmotor på bakakslingen som igjen gir firehjulsdrift.

Totalt byr LBX på 136 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på 9,2 sekunder, og Lexus sier også at de har tatt flere grep for å redusere støyen på innsiden.

Crossoveren skal inn i produksjon allerede i år, og dermed bør på den potensielle nye favoritten være på plass i Europa allerede tidlig i 2024.

I mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av den nye lillesøsteren i familien, Lexus LBX:

Les også:

Les mer om:

Nyheter