For 15 år siden inngikk Renault et samarbeid med en rekke brannetater, og resultatet av dette ser vi nå. For de har bygd seg en demonstrasjonsutgave av elektriske Renault 4 som er en skikkelig redningsbil.
Dette har de gjort sammen med et selskap som heter Software République, og ut av det hele har det kommet en utgave kalt Vision 4rescue. Ja, en visjon av en redningsbil basert på 4’eren.
Programvare-republikken er for øvrig en gruppe på sju selskaper som har samlet ekspertise innen smart, sikker og bærekraftig mobilitet, og i tillegg har disse et partnerskap med tre brannetater og det er også fire eksterne teknologipartnere.
Det nye økosystemet de har bygd opp, her er det nærmere 20 sammenkoblede løsninger, er designet for å standardisere de ulike teknologiene som brukes av nødetatene.
Målet er rett og slett en raskere og bedre koordinert respons.

4rescue fungerer enkelt og greit som et mobilt, tilkoblet kommandosenter, og elbilen kan analysere situasjonen og tilpasse nødetatenes respons i sanntid, uansett omstendigheter.
At den virkelig er innovativ kan man se på toppen, for der er det boks som huser en plattform for intet mindre enn en overvåkingsdrone – samt at det er en rekke spesifikke oppbevaringsrom for utstyr rundt i bilen.
Vision 4rescue er altså basert på den nye Renault 4 E-Tech electric, og er et helt fungerende kjøretøy som skal vise hva framtiden kan by på når det kommer til behovene for et moderne brannvesen.
Demobilen har i likhet med konseptet Renault 4 Savane 4x4 et hevet karosseri, bakkeklaringen er økt med 15 mm, og byr på permanent firehjulsdrift via en ekstra motor bak. Den bør altså kunne forsere det meste den møter.
Man bør også spotte at det kommer en redningsbil, for her er det skarpe kontraster mellom de matte og blanke materialene. Det er også en ny rødfarge inspirert av ildens bølgende farger, og denne er fremhevet av fluorescerende gulgrønne linjer som går diagonalt og skal vise at denne bilen har dårlig tid. Så ja, flytt deg om den kommer!

På innsiden er denne også spesialpreppet, og at de har tenkt på det aller meste viser en ganske smart funksjon. For på tverrstykket i bakdøren er det en reflekterende stripe som viser de på utsiden at dørene er åpne, for ja, er bilen omsluttet av røyk er jo ikke det så enkelt å se.
Et annen litt morsomt nikk til brannfolkene er setene, som er laget av skum som er resirkulert fra brannslukningsdrakter, som ja, allerede er brannsikret.
Bak på den øvre delen av hattehyllen er det plassert et skyvebord og to skjermer koblet til en kraftig datamaskin, så denne Renault 4 er et ekte mobilt kontor som åpner for kommunikasjon med andre aktører og ikke minst holder oppsikt med dronen.
Den nedre delen av hattehyllen brukes for øvrig til to oppbevaringsbokser designet for å huse nødutstyret som brannmenn trenger, inkludert hjelmer og vesker, samt elektronisk utstyr (nettbrett, walkie-talkier osv.) som forblir oppladet til enhver tid.
Renault 4, en liten elbil på 4,14 meter som starter godt under 300.000 kroner, har for øvrig en oppgitt på litt over 400 kilometer og lader 15-80 prosent på 30 minutter.
Om vi noen gang kommer til å se den som en liten redningsbil gjenstår å se, men at den også har potensiale for slike oppdrag viser Renaults Vision 4rescue helt klart.
Les også: