Peugeot viser fram den nye generasjonen av i-Cockpit, og denne har en skjerm som flyter over dashbordet. (Fotos: Peugeot)

Sjekk den svevende skjermen

Metamorfose. Det er ordet Peugeot bruker på den neste i-Cockpit-utgaven som finner veien til den helt nye og helelektriske e-3008 som skal vises i september.


Ok, hva i alle dager er metamorfose? Jo, ifølge bokmålsordboka kommer dette fra det greske språket, og er en sammenslåing av meta og morphe ‒ sistnevnte betyr noe i form av endring. Mer enkelt forklart betyr en metamorfose for eksempel i dyreverden utviklingen fra larve til et voksent individ.

Peugeot introduserte sin dashbordløsning kalt i-Cockpit tilbake i 2012, og av alle modellene fant den veien først til lille 208. 2. generasjon ble introdusert med 3008-modellen i 2016, og i 2021 banet 308-modellen vei for et nytt i-Cockpit infotainmentsystem.

Ifølge det franske merket skal i-Cockpit være intuitiv, dynamisk og ikonisk, og nå blir det altså voksent med en helt ny løsning som skal inn i den nye e-3008 som skal være på plass til neste år.

Og som tilbake i 2012 vil løsningen skape litt furore, for her banker Peugeot til med en buet panaroma-skjerm på voldsomme 21 tommer som flyter over dashbordet. Det er også et nytt kompakt ratt og noe som er kalt i-Toggles.

Peugeot slår fast at etter et tiår med suksesser og utviklinger har i-Cockpit aldri gjennomgått en slik metamorfose ‒ som tar i-Cockpit opp til det neste nivået.

Slik beskriver de løsningen:

  • Forlokkende: En spennende og raffinert effekt i bilen med en 21-tommers høyoppløselig panoramaskjerm som svever over dashbordet.
  • Eksellense: En enestående kombinasjon av materialer og kvalitet på finish, samt nye tilkoblede tjenester.
  • Følelser: En Peugeot i-Cockpit for å nyte instinktiv kjøring i full sikkerhet og en romslig design for velvære i bilen.

Når den nye løsningen introduseres på markedet neste år vil den følge rundt 10 millioner andre som er allerede er montert i bilene, og ambisjonene er å vise noe helt nytt på markedet.

Løsningen inkluderer selvsagt et head-up-display i kombinasjon med en stor og sentral berøringsskjerm, og disse er innebygd i en buet panoramaskjerm som inkluderer et 21-tommers HD-panel som strekker seg fra venstre ende av dashbordet til midtkonsollen.

Her har Peugeot brukt et aldri så lite trylletriks, for foten som holder denne er nemlig usynlig for passasjerene som gjør sitt til at panoramaskjermen nærmest svever over dashbordet. Den effekten kommer spesielt godt fram grunnet LED-stemningsbelysning under skjermen, forklarer Peugeot selv.

21-tommeren er også lettere buet mot føreren, men kan også enkelt nåes av personen i passasjersetet foran. Og her er det to viktige nøkkelpunkt, forklarer det franske merket:

  • På venstre side av panoramaskjermen viser instrumentgruppen all informasjon knyttet til kjøring (hastighet, effektmåler, kjørehjelpemidler, energiflyt osv.) over det kompakte rattet.
  • På høyre side av panoramaskjermen, i midten av dashbordet, er berøringsskjermdelen tilgjengelig for både sjåfør og passasjer. Den kan brukes til å kontrollere varme/klimaanlegg, navigasjon, media/tilkoblingssystemer osv.

Så har vi i-Toggles. Dette er berøringsfølsomme knapper som kan programmeres og tilpasses for å gi rask tilgang til 10 av brukerens favorittfunksjoner. Dette kan være favorittkontakten på mobilen, navigasjon til et ofte brukt reisemål, en spesiell radiokanal eller en knapp for å sette den perfekte temperaturen for klimaanlegg.

I tillegg til den «svevende» skjermen har Peugeot også gjennomført en ryddesjau i kupeen, og resultatet er bedre plass som baner vei for mer lagring og trådløs lading av smarttelefoner. Blant grepene har de blant annet flyttet girvelgeren til dashbordet rett ved siden av start/stopp-knappen.

Det kompakte rattet har en ny og mindre sentralpute og et nytt design, og en av grunnen er at det skal forsterke sveveeffekten til panoramaskjermen. Det er også nye knapper som oppdager førerens fingre, men aktiveres ikke før de trykkes ned slik at man reduserer muligheten for «feil-klikk».

Her kan du sjekke ut den aller siste versjonen av i-Cockpiten som har rundet 11 år, og som altså finner veien i den helelektriske og nye fastback SUV-modellen av 3008 som vises fram i september.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter