Xpeng X9 begynner å nærme seg den ultimate elektriske familiebilen, for dette er et imponerende flak. Nå er prisene også klare. (Fotos: Xpeng)

Svært flaggskip som lader lynraskt har fått norsk pris

Xpeng X9 baner vei for en masse innvendig plass, og setter nå kurs for Norge.


Xpeng er kanskje det mest hardtsatsende merket i bilverden, og det triller ut nye modeller i rekordfart. På kun kort tid har en rekke elbiler funnet veien til Norge, som G3, G6, G9 og P7, og nå er det duket for et nytt stort flaggskip. 

Xpeng X9 er ikke en splitter ny modell, for bilen var på plass i Kina allerede i starten av 2024. Men potensialet er så stort at Europa raskt blinket seg ut som et viktig marked. 

-->
Og nå tar den store bilen steget over til det gamle kontinentet, og det etter at Xpeng har gitt den «gamle» X9 en skikkelig overhaling. Nye X9 kan lokke med hele 496 oppgraderinger og 35 prosent nyutviklete komponenter. 

Vi har allerede testet bilen, en diger sak på 5,3 meter, og testerne slo raskt fast at dette var luksus som man må helt opp i Mercedes S-klasse for å finne. Heng med så skal du få lenken til testen av den kinesiske utgaven av Xpeng X9. 

Men ja, at det er luksus på øverste hylle er ganske klart, noe dette bildet viser:

Merket er altså på hugget og viste nylig fram oppgraderte G6 og G9 som lader lynraskt, og X9 skal ikke være dårligere. Tvert om, denne er en ladesjef så det holder, og det takket være en 800-volts ladearkitektur. 

Ifølge merket selv skal ladeeffekten på den oppgraderte utgaven nylig vist over i Kina ha en toppfart på svimlende 550 kW, og det åpner for 10-80 prosent lading på lynende 12 minutter. Xpeng sier at 10 minutter ved ladestolpen gir hele 405 kilometer, så denne er i absolutt toppklasse på dette feltet. 

Bilen har også V2L som åpner for hele 6 kW, og siden vi er på strømmen, Xpeng X9 kommer i to batteriutgaver. 

Det største batteriet er på hele 105 kWh, og Xpeng sier at dette skal åpne for rekkevidder på 600 kilometer. Det «lille» batteriet er svært det også, på 94,8 kWh, og skal åpne for en WLTP-rekkevidde på 525 kilometer. Dette er tall før den endelige typegodkjenningen. 

Xpeng har åpenbart også jobbet med aerodynamikken for den store bilen, for forbruket er oppgitt til ganske pene 16,2 kWh/100 km for denne flerbruksbilen. 

Det praktisk bør også være på plass. 

Bilen har sju seter, setene på andre rad kan elektrisk justeres frem og tilbake, det er et elektrisk innfellbart hengerfeste, og utrolige 755 liter i bagasjerommet. Ja, det er med alle setene i bruk. Legges den bakerste raden ned, da er det plass til fire i bilen, åpenbarer det seg hele 2.554 liter der bak. 

Standardutstyret inkluderer ting som skinnseter, elektrisk åpning av skyvedørene til baksetene, kjøle- og varmeskap, 21,4-tommers underholdningsskjerm for de bak som vippes ned fra taket, 2-kammers luftfjæring og firehjulsstyring. 

Det siste åpner for at den store elbilen som har en akselavstand på 3,16 meter har en svingradius på kun 10,8 meter, noe som tilsvarer en langt mer kompakt bil. Og ja, luftfjæringen åpner for at bakkeklaringen kan justeres helt opp til 22 centimeter, høyere enn de fleste SUV-modellene. 

Komforten bør også være på plass, og her er det ting som Zero-gravity-seter som skal gi en følelse av å være vektløs det er massasje og altså et kjøleskap som kan justeres fra 1-50 grader.

Ok, Xpeng X9 er ventet til Norge i løpet av neste vår, og nå har Xpeng Norge åpnet for bestillinger. Det betyr som kjent at prisene er klare, og de venter nok mange spent på. 

Innstegsmodellen er den med forhjulsdrift kombinert med 94,8 kWt-batteriet som starter på 699.900 kroner.

Neste er Long Range-utgave med 105 kWt-batteri som har fått en startpris på 749.900 kroner. 

Topputgaven Xpeng X9 AWD Performance som altså åpner for firehjulsdrift har en oppgitt rekkevidde på 560 kilometer og starter på 799.900 kroner. Denne skal klare 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

I tillegg er det mulig å velge en Premium-pakke som blant annet inkluderer nappaskinn, bredere bakseter på andre seterad og kupéduft-pakke, og denne starter på 49.988 kroner. 

På toppen lokker Xpeng Norge med et såkalt Early Bird-tilbud, og her får de første kundene også få tilbud om 3-års gratis serviceavtale, 3 år med gratis datapakke og en ladekupong med verdi på 5.000 kroner, og den norske importøren sier at dette tilbudet til en verdi av 25.000 kroner varer fram til 8. september.

– Xpeng X9 er vårt nye flaggskip og vi er veldig entusiastiske over den mottakelsen modellen har fått allerede i Norge, sier Managing Director i Xpeng Motors Norway, Claes Persson.

– Når prisen nå er klar og salget starter, er vi sikker på at kundene vil være enig med oss i at Xpeng X9 er den ultimate familiebilen. 

Se lenkene under bildet for testen av Xpeng X9 og saken om de oppgraderte Xpeng G6 og G9.

Les også:

Hva tenker du

Les også