Vi har fulgt selskapet Lunaz tett i flere år, for dette er virkelig noen å heie på. Ikke fordi at tungvektere har lagt penger i selskapet som David Lorenz stiftet.
For det er noen skikkelig store fisker som nå vaker i Lunaz-dammen ‒ Barclay, Reuben, Dallal-familien, og ja, nevnte David Beckham.
-->
Heller ikke fordi Lunaz virker som honningskrukka på bilfolk. Den kjente formel 1-ingeniøren Jon Hilton er en av dem, det samme er Jen Holloway, en tidligere leder hos Aston Martins Q-avdeling.
Faktisk består den rundt 100 store Lunaz-stallen av medarbeidere med erfaringer fra Aston Martin, Bentley, F1, Ferrari, Jaguar, Land Rover, McLaren og Rolls-Royce.
Heller ikke fordi Lunaz lager elbiler, for hvem gjør ikke det i dag?
Nei, ingen av disse (gode) grunnene gjør at vi tar bølgen.
Men det gjør bakgrunnen for at Lorentz opprettet selskapet.
Han ville nemlig at datteren, ja, hun heter Luna, kunne kjøre klassiske biler også i framtiden. For det går mot forbud mot alt annet enn nullutslippsbiler.
Så han ville gi klassikere et nytt og elektrisk liv, og siden han hører hjemme i Storbritannia fokuserer han på britiske merker. Ikke dumt, for merker som Bentley, Rolls-Royce, Jaguar og Land Rover har jo noen slike å ta av.
Og ikke minst Aston Martin, James Bonds favorittmerke med en rekke klassikere.
Den kanskje aller største når det kommer til GT-biler er DB6, produsert fra 1965 til 1971.
Lunaz starter nå produksjonen av disse, og det betyr altså at de tar tak de gamle bilene, stripper de ned til stålet, og bygger de nitidig opp igjen.
Her går det i millimeters-presisjon som matcher pasningsfoten til Beckham i gamle dager, og faktisk går de så nøye til verks at alt veies ned til grammet.
Nye deler hentes fra øverste hylle, og med folk som Hilton og Holloway på laget utvikler de også sitt eget elektriske drivsystem.
Batteriet varierer mellom 80 og 120 kWh, mens rekkevidden er opplyst til 410 kilometer. Og ja, den kommer med mulighet for hurtiglading.
Resultatet kan ta pusten av alle og enhver, og er en bil som kan kjøres rett til disse skjønnhetsutstillingene kalt Concours d’Elegance.
For sjekk denne helelektriske Aston Martin DB6:
Siden vi oppdaget det lille selskapet har de blitt verdensberømte, noe som også betyr at rike kunder ringer dem ned. Men det betyr ikke at alle automatisk er godkjent. Lunaz må godkjenne bilen før de sier ja, og så er det også en diskusjon om pris.
Lunaz har nemlig ikke en fast satt pris, men noe må de jo svare når kunden spør. Da er svaret: «En plass over 1 million dollar». Og da må kunden selv betale eventuelle skatter og avgifter i landet bilen skal registreres i.
For de lager mer enn gjerne om biler både med rattet på venstre eller høyre side, så de tenker ikke bare på kunder på hjemmebane.
Det er selvsagt ikke bare de lokale utslippene som har noe å si for miljøet, og Lunaz sier blant annet at ingen dyr skal måtte bøte med livet når de eksklusive bilene skal kles opp innvendig.
Nå starter altså produksjonen, og muligens er en av kundene Beckham. Han bør i så fall få firmarabatt, selv om han helt sikkert ikke trenger akkurat det.
Vi andre venter på lottogevinsten, kanskje til og med et par for å få råd til dette, og kikker i mellomtiden på bildene.
For dette er en særdeles vakker elbil som vi mer enn gjerne glaner litt ekstra på.
Les også: