HjemNyheterNekter å fjerne kravet om helseattest for eldre

Nekter å fjerne kravet om helseattest for eldre

Samferdselsminister Knut Arild Hareide står på sitt. Eldre bilførere må vise helseattest.

I februar vedtok Stortinget at den norske reglen om at eldre over 80 år må ha helseattest for å få fornyet førerkort skulle fjernes, og selv om samferdselsminister Knut Arild Hareide var mot dette skulle han gjøre som det styrende organet sa.

- Annonse -

Dette kravet skulle oppheves 1. august, men bare uker før denne fristen sa Hareide at Statens vegvesen og Helsedirektoratet ikke var ferdige med sine utredninger rundt konsekvensene av et slikt tiltak. De startet sine konsekvensutredninger i april.

‒ Krav om obligatorisk helseattest for eldre bilførere er et viktig virkemiddel for å sikre at de med førerrett er trygge sjåfører. Anmodningen fra Stortinget om å oppheve dette fra 1. august, var ikke mulig å møte fordi viktige faglige vurderinger manglet, sier Hareide.

Han utsatte dermed fristen ti 1. oktober.

Nå er disse klare, og han vil ikke lenger gjøre som Stortinget ber om.

- Annonse -

– Det skal være trygt å ferdes i trafikken, sier samferdselsministeren.

‒ Nå har jeg fått disse, og for meg er saken klar: Jeg fjerner ikke kravet om obligatorisk helseattest.

Norge har i lang tid hatt krav om helseundersøkelser for de med førerkort, og tilbake i 1957 måtte alle over 50 år levere helseattest og fikk da fornyet førerkortet med fem år.

I 1967 var ordinær gyldighet for bilførerkort 10 år, men etter fylte 60 år fikk førerkortet fem års gyldighet. I 1982 ble dette endret til en gyldighet til innehaverens 100-årsdag, men fra fylte 70 år var det krav om at disse hadde med seg gyldig helseattest (liten legeattest).

- Annonse -

Fra 2013 fikk førerkortet en administrativ gyldighet på 15 år, og ordningen med «liten legeattest» ble erstattet av et krav om helseattest og førerkortfornyelse fra fylte 75 år. Helseattesten ble utstedt med en gyldighet på maksimalt tre år om søker var under 78 år, og to år for de som var 78 år eller eldre.

I 2019 ble aldersgrensen for dette hevet til 80 år, og med en maksimal gyldighet på tre år.

EU’s førerkortdirektiv nøyer seg med å si de med åpenbare medisinske hemninger skal gjennomføre helseundersøkelser når det søkes om førerkort, og åpner for EØS-landene selv å avgjøre om det skal stilles krav om helseundersøkelse ved fornyelse av bilførerkortet.

En fersk rapport fra ETSC (European Transport Safety Council) viser at av 32 europeiske land har 13 land en eller annen form for helseattest ved fornyelse av førerkortet ved en angitt alder. To land har 60 år som grense, to land 65 år, seks land 70 år, to land 75 år og Norge som det eneste med en grense på 80 år.

10 land har en «screening-prosess» som normalt innebærer helseundersøkelse, men som også kan være en egenerklæring, ved hver fornyelse uavhengig av alder, mens seks land inkludert Sverige og Danmark ikke har noe krav til helseattest uansett alder.

I rapporten som Hareide nå har fått anser Statens vegvesen at det som sannsynlig at det vil innebære en økt trafikksikkerhetsmessig risiko å fjerne kravet til obligatorisk aldersbestemt helseattest.

De vurderer også at det ikke foreligger alternative ordninger som i samme grad som obligatorisk aldersbestemt helseattest er egnet til å fange opp de som ikke oppfyller helsekravene.

‒ Jeg oppfatter rapporten som en sterk faglig anbefaling om å beholde kravet om helseattest. Derfor ønsker jeg ikke å fjerne det, av hensyn til trafikksikkerheten. Det vil være opp til den nye regjeringen å ta stilling til hvordan dette skal følges opp videre, sier Hareide.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her