Volkswagen har gjennomført sin første batteridag, og det betyr selvsagt nyheter rundt batteriutviklingen.
Den tyske gruppen sier at planen er å opprette seks gigafabrikker i Europa sammen med partnere i løpet av inneværende tiår, og totalt snakker de om 240 GWh i året. De første blir sammen med Northvolt i Skellefteå samt et i tyske Salzgitter litt senere. I Nord-Sverige skal de lage «premium-batterier» fra og med 2023, og begge fabrikkene skal gradvis øke kapasiteten til 40 GWh.
-->
Batteriproduksjon er selvsagt viktig, men det er også kostanden rundt batteriene. Volkswagen tror at batteriteknologien vil ta et kvantesprang i midten av tiåret med de såkalte faststoffbatteriene, og at ny teknologi og celler vil halvere kostandene knyttet til et batteri for de billigste elbilene. For volumselgerne ser konsernet seg en reduksjon på rundt 30 prosent.
‒ Vi tar sikte på å redusere kostnadene og kompleksiteten til batteriet, og samtidig øke rekkevidden og ytelsen, sier Thomas Schmall, styremedlem i Volkswagen-gruppen for teknologi.
‒ Dette gjør e-mobilitet rimelig og til den dominerende bilteknologien, slår han fast.
Den tyske gruppen sier ikke konkret hva ny teknologi og løsninger vil si for rekkevidden og ytelsen, men lover altså en bedring på begge disse feltene. De legger også til at elbilene fra 2022 kommer med toveis lading, noe som betyr at elbilene også kan forsyne strømnettet med elektrisitet.
De tar også sikte på å resirkulere hele 95 prosent av råmaterialene i batteriene, og slik blir elbilene enda mer bærekraftig.
En annen viktig ting foruten prisen er ladefarten, og Volkswagen gir også gass når det kommer til infrastruktur.
De skal investere hele 4 milliarder kroner rundt lynladere bare i Europa, og det skal satses tung i folkerike land som Tyskland, Storbritannia og Spania. Volkswagen skal utså bygge ut slik infrastruktur i USA og Kina, og i sistnevnte ser de for seg hele 17.000 nye ladepunkter.
Og når vi er i Kina.
BYD er på full fart inn i det norske markedet med elbilen Tang, og produksjonen av 7-seteren som skal hit starter i nær framtid.
Det kinesiske merket har sin egen batteriteknologi kalt Blade, utviklet for å tåle mer enn et konvensjonelt litiums-batteri.
Ifølge merket har dette batteriet vært gjennom voldsomme tester, og de har blant annet boret og spikret i batteriene, utsatt de for ekstremt høye temperaturer og overladet batteriet med mange hundre prosent for å fremprovosere en reaksjon.
Resultatene var at bladbatteriet verken utviklet røyk eller flammer i disse testene, og oppnådde aldri temperatur over 60 grader.
«Sammenlignet med tradisjonell litiums-batteriteknologi, er Blade-batteriet langt mindre utsatt for å ta fyr ‒ selv når batteriene er alvorlig skadet», melder BYD.
Blades encellede design har spesielt kompakte dimensjoner med kun 96 cm lengde, 9 cm bredde og 135 cm høyde. Disse er plassert en matrise og satt inn i en batteripakke i en kniv-lignende formasjon, derav blad-navnet.
Ingeniørene har klart å reduseres volumet på batteri-installasjonen med 50 prosent, og det er dermed mer plass for ting som oppbevaring og annet tilleggsutstyr i selve bilen.
BYD hevder at dette også har store fordeler når det kommer til holdbarhet, som er testet gjennom 1,2 millioner kilometer og med 3.000 oppladninger. På en enkeltlading har batteriet en rekkevidde på opptil 505 kilometer via den utdatert NEDC-standarden, mens det mer realistiske WLTP-tallet er klart så snart bilen har fått typegodkjenning i Europa mest sannsynlig i mai.
Batteriet og det elektriske drivverket sørger for at BYD Tang gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens ladetiden fra 30 til 80 prosent er oppgitt til 30 minutter via 110 kW.
‒ Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for elbil-industrien, sier BYDs Europas administrerende direktør, Isbrand Ho.
‒ Blade-batteriet er resultatet av over 25 års erfaring med batterinovasjon, og kombinerer de nyeste teknologiene med det siste innen kreativ tenkning og produksjonsteknikk, legger han til.
De første kundebilene av BYD Tang er ventet å rulle ut på norske veier i løpet av august 2021, og importør RSA sier at det har vært en enorm interesse rundt den kommende elbilen.
Les også: