VW og BMW svært misfornøyd med gigantiske EU-bøter

Volkswagen- og BMW-gruppen har fått svære bøter av EU, mens Daimler som samarbeidet med kommisjonen slapp unna. VW vurderer nå å rettslige skritt, mens BMW motvillig har godtatt boten «for å bli ferdig» med saken.


Nok en gang koster dieselmotorene tyske produsenter dyrt. Men denne gang gjelder ikke saken å skjule utslipp slik som flere gjorde i Dieselgate, men rett og slett at Volkswagen-gruppen, BMW-gruppen og Daimler har samarbeidet for å hindre at ny teknologi ble tatt i bruk.

Tilbake i 2019 sa EU-kommisjonen at de hadde tatt kontakt med de tre konsernene for mistanke om mulig brudd på konkurranseregler mellom 2006 og 2014. Det hele handlet om det EU mente var en kartell-lignende avtale hvor de tre var enige om at de ikke skulle konkurrere om å ta i bruk ny teknologi som kunne gi mindre utslipp.

Mer spesifikt var det snakk om utviklingen av AdBlue-teknologien som kan redusere utslipp av NOx-gass fra dieselbiler.

EU-kommisjonen mener altså at bilprodusenter er pliktig til å ta i bruk teknologi som gir mindre utslipp, og har nå gitt VW-gruppen (VAG) gjennom deres tre merker Volkswagen, Porsche og Audi og BMW-gruppen gigantiske bøter. Daimler slipper unna bøter ettersom de samarbeidet med kommisjonen.

‒ De fem bilprodusentene Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche hadde teknologien for å redusere skadelige utslipp utover det som var lovlig under EUs utslippsstandarder, sier danske Margrethe Vestager, en visepresident i EU-kommisjonen.

‒ Men de unngikk å konkurrere om å utnytte denne teknologiens fulle potensial som det kreves av loven. Så dagens beslutning handler om hvordan et legitimt teknisk samarbeid gikk galt.

Og bøtene svir kraftig. Totalt lyder disse på kolossale 875 millioner euro (9 mrd kr), hvorav 372 millioner euro utgjør boten til BMW-gruppen.

Det tyske merket har betalt denne, men er alt annet enn imponert av EU-kommisjonen og gir i samme slengen et stikk til Daimler.

«EU-kommisjonen har henlagt de fleste av sine anklager mot oss om brudd på konkurransereglene. Ettersom de fleste er trukket tilbake, har styret i BMW AG gått med på et forlik foreslått av EU-kommisjonen som vil avslutte saksforhandlingene», melder BMW.

«BMW-gruppen gjorde det klart fra starten av prosedyren at de anså påstandene som ble fremsatt som overdrevne og uberettigede. Av denne grunn, og i motsetning til andre involverte konkurrenter, innrømmet vi ingen skyld for å få en mildere behandling».

BMW mener at de rett og slett diskuterte med de andre hvordan de skulle bygge opp en infrastruktur rundt AdBlue, og at alt skjedde i full åpenhet.

Som med Dieselgate er det VAG som har fått den største boten, mer eksakt 502 millioner euro. Og de er like lite imponert over EU-kommisjonen som BMW.

Verdens største bilprodusent sier at de nå skal vurdere om de skal ta rettslig skritt for å kjempe mot gigantboten, og sier det å bøtelegge etter teknologiske samtaler rundt utslipp setter en farlig presedens.

«Kommisjonen går inn i et nytt rettslig territorium, fordi de for første gang behandler et teknisk samarbeid som et konkurransevilkår», melder VAG.

«I tillegg gir de bøter uten at samtalene bar frukter, og ingen forbrukere ble skadelidende.»

VAG sier også at de enorme bøtene viser at EU-kommisjonen trenger klarere retningslinjer, og frykter at med slike bøter kan den europeiske utviklingen bli skadelidende.

Les også:

Les mer om:

Nyheter