- Annonse -
HjemNyheterVW og BMW svært misfornøyd med gigantiske EU-bøter

VW og BMW svært misfornøyd med gigantiske EU-bøter

Volkswagen- og BMW-gruppen har fått svære bøter av EU, mens Daimler som samarbeidet med kommisjonen slapp unna. VW vurderer nå å rettslige skritt, mens BMW motvillig har godtatt boten «for å bli ferdig» med saken.

Nok en gang koster dieselmotorene tyske produsenter dyrt. Men denne gang gjelder ikke saken å skjule utslipp slik som flere gjorde i Dieselgate, men rett og slett at Volkswagen-gruppen, BMW-gruppen og Daimler har samarbeidet for å hindre at ny teknologi ble tatt i bruk.

- Annonse -

Tilbake i 2019 sa EU-kommisjonen at de hadde tatt kontakt med de tre konsernene for mistanke om mulig brudd på konkurranseregler mellom 2006 og 2014. Det hele handlet om det EU mente var en kartell-lignende avtale hvor de tre var enige om at de ikke skulle konkurrere om å ta i bruk ny teknologi som kunne gi mindre utslipp.

Mer spesifikt var det snakk om utviklingen av AdBlue-teknologien som kan redusere utslipp av NOx-gass fra dieselbiler.

EU-kommisjonen mener altså at bilprodusenter er pliktig til å ta i bruk teknologi som gir mindre utslipp, og har nå gitt VW-gruppen (VAG) gjennom deres tre merker Volkswagen, Porsche og Audi og BMW-gruppen gigantiske bøter. Daimler slipper unna bøter ettersom de samarbeidet med kommisjonen.

‒ De fem bilprodusentene Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche hadde teknologien for å redusere skadelige utslipp utover det som var lovlig under EUs utslippsstandarder, sier danske Margrethe Vestager, en visepresident i EU-kommisjonen.

- Annonse -

‒ Men de unngikk å konkurrere om å utnytte denne teknologiens fulle potensial som det kreves av loven. Så dagens beslutning handler om hvordan et legitimt teknisk samarbeid gikk galt.

Og bøtene svir kraftig. Totalt lyder disse på kolossale 875 millioner euro (9 mrd kr), hvorav 372 millioner euro utgjør boten til BMW-gruppen.

Det tyske merket har betalt denne, men er alt annet enn imponert av EU-kommisjonen og gir i samme slengen et stikk til Daimler.

«EU-kommisjonen har henlagt de fleste av sine anklager mot oss om brudd på konkurransereglene. Ettersom de fleste er trukket tilbake, har styret i BMW AG gått med på et forlik foreslått av EU-kommisjonen som vil avslutte saksforhandlingene», melder BMW.

- Annonse -

«BMW-gruppen gjorde det klart fra starten av prosedyren at de anså påstandene som ble fremsatt som overdrevne og uberettigede. Av denne grunn, og i motsetning til andre involverte konkurrenter, innrømmet vi ingen skyld for å få en mildere behandling».

BMW mener at de rett og slett diskuterte med de andre hvordan de skulle bygge opp en infrastruktur rundt AdBlue, og at alt skjedde i full åpenhet.

Som med Dieselgate er det VAG som har fått den største boten, mer eksakt 502 millioner euro. Og de er like lite imponert over EU-kommisjonen som BMW.

Verdens største bilprodusent sier at de nå skal vurdere om de skal ta rettslig skritt for å kjempe mot gigantboten, og sier det å bøtelegge etter teknologiske samtaler rundt utslipp setter en farlig presedens.

«Kommisjonen går inn i et nytt rettslig territorium, fordi de for første gang behandler et teknisk samarbeid som et konkurransevilkår», melder VAG.

«I tillegg gir de bøter uten at samtalene bar frukter, og ingen forbrukere ble skadelidende.»

VAG sier også at de enorme bøtene viser at EU-kommisjonen trenger klarere retningslinjer, og frykter at med slike bøter kan den europeiske utviklingen bli skadelidende.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her