Volvos største fabrikk i Kina bruker kun fornybar energi

Volvo satser på å være fullstendig klimanøytral i 2040, og tar nå et langt steg mot målet når fabrikken i Chengdu går over til 100 prosent fornybar kraft.


En gang i tiden ville Volvo ha de sikreste bilene i verden,
men det målet er for lengst utvidet til også å være et av de mest
miljøbevisste.

Tilbake i 2017, som den første av de store bilprodusentene,
erklærte Volvo at de ville elektrifisere hele modellserien.

-->
Men de ga virkelig gass i 2018.

Da erklærte de at minst 25 prosent av materialene de bruker i en bil skal være resirkulerbar innen 2025, og de fikk også sin aller første klimanøytrale fabrikk i Skövde.

Svenskene slo også til med sin aller første modell som ikke
var å få med en dieselmotor, og den æren tilfalt en ny versjon av S60.

I belgiske Gent oppdaterte de fabrikken med å installere
15.000 solcellepaneler, og denne ble den første store i det globale produksjonsnettverket
med en slik satsing på solkraft.

Og nå har Volvo som vi vet også klar sin aller første rene
elbil, XC40 Recharge Pure Electric, som etter planen skal komme senere i år.

I det store bildet handler det altså om klimaavtrykk, og
karbonutslipp er en stor del av dette. Volvo Cars vil redusere karbonavtrykket
med 40 prosent mellom 2018 og 2025, før de skal være helt klimanøytral i 2040.

Den største fabrikken i Kina har til nå brukt 70 prosent av elektrisiteten fra fornybare kilder, men nå har Volvo tettet de siste 30 prosentene.

65 prosent av elektrisiteten kommer fra hydrokraft, mens den
resterende høstes fra solkraft, vindkraft og andre fornybare kilder.

Dermed får Chengdu-fabrikken 100 prosent fornybar kraft, og de
har nådd et viktig punkt på veien mot å bli klimanøytral.

Alle de europeiske fabrikkene til Volvo har også benyttet fornybar
kraft siden 2008, og motorfabrikken i Skövde ble altså den første med 100
prosent fornybar kraft i 2018.

At Volvo har store miljøplaner viser også det kortsiktige målet
rundt bilsalget. De vil nemlig at halvparten av salget allerede i 2025 skal
bestå av elbiler, mens resten skal være hybrider.

Dette er den mest ambisiøse elbil-planen av alle de store
bilprodusentene, så de nøyer seg ikke lenger med å ha de sikreste bilene.

De vil også være blant de mest miljøbevisste.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter