HjemHydrogenToyota skuffet over regjeringen

Toyota skuffet over regjeringen

Regjerningen har fått sin dose av kritikk for det mange mener er en tam satsing på ladestasjoner, men det er en stadig en bedring av denne infrastrukturen. Da er det verre med satsingen på hydrogenbiler.

Det er litt morsomt å se hvordan motsetningene i samfunnet fungerer. Når en elbil tar fyr jubler mange bensinskaller, og når en hydrogenstasjon står i brann jubler mange elbil-entusiaster. Ja, det er smålig og selvsagt helt unødvendig å fryde seg over andres ulykke.

- Annonse -

Ikke minst når vi vet at de alle tre trekker i samme retning, nemlig mot et renere samfunn.

‒ Toyota har i flere år forsket, utviklet og investert i teknologier som kan bidra til utslippskutt i transportsektoren. Det er fordi vi vet at ingen enkelt teknologi kan løse utfordringene alene, påpeker Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Norge har satt seg som mål at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025, mens alle varebiler, tre fjerdedeler av langdistansebussene og halvparten av de tunge godsbilene skal være utslippsfri i 2030.

Og batteridrift må selvsagt ta hovedansvaret om vi skal være i nærheten av disse målene, spesielt blant personbilene.

- Annonse -

Men elbilene har også noen ulemper som foreløpig gjør de mindre ettertraktet på andre områder, i og med at de bruker ganske lang tid på å lade og har kortere rekkevidder enn for eksempel dieselbiler.

Det betyr at et elektrisk drivverk med batteridrift ikke egner seg like godt i store deler av transportsektoren, som i drosjenæringen eller langtransport.

Til dette passer hydrogendrevne kjøretøy bedre, ettersom de omtrent har de samme egenskapene som dieselbilene når det kommer til drivstoffylling og rekkevidde.

Regjeringen innser også dette, og vil også prøve å legge til rette til hydrogen i transportnæringen.

- Annonse -

‒ Toyota Norge støtter helhjertet en industriell satsing på hydrogen, men skal Norge nå klimamålene må hydrogen inn som en løsning i hele transportsektoren. Da er det en stor svakhet å utelate personbilene, sier Olsen.

Allerede tilbake i 2006 ble den første hydrogenstasjonen åpnet i Norge, og den daværende regjeringen lovet en satsing på slik infrastruktur. Den har uteblitt.

Noe av dette skyldes selvsagt en internasjonal satsing på elbiler, og det bygges nå infrastruktur for hurtiglading over hele Vest-Europa.

Hydrogensatsingen har dermed kommet helt i skyggen, og en kjempe som Daimler har for eksempel bestemt for å sette hydrogenutviklingen av personbiler på pause og istedenfor satse på hydrogenlastebiler sammen med Volvo.

Satsingen frontes nå av Toyota, Hyundai og Honda, men noe andre merker har også sagt at de vil fortsette sine prosjekter rundt hydrogenbiler.

Men da må det i så fall en infrastruktur på plass.

‒ Norge har ikke råd til å være hydrogensinke. Når det satses på hydrogen, må det også satses på personbilene. Norge må gjøre som andre europeiske land og støtte storstilt utbygging av fyllestasjoner. Vi er et langstrakt land der folk har vidt forskjellige behov. Hydrogen vil kunne gi mange flere nordmenn et nullutslippsalternativ, sier Olsen.

Men Toyota kjemper muligens i motbakke. Mange lader nå bilene hjemme eller når de er på jobb, rekkeviddene blir stadig bedre og konkurransen blir stadig tøffere med det resultat at elbilene blir billigere og mer tilgjengelig for større grupper av befolkningen.

I tillegg har myndighetene rundt om i verden også sett at elbilene faktisk er enda mer klimavennlig enn hydrogenbilene, spesielt om de lades med grønn kraft som vi har her i Norge.

Men vi får aldri vite om hydrogenbiler var et potensiale vi skuslet vekk om de aldri får en reell mulighet til å vise seg fram. Og vi vet jo allerede at en slik teknologi passer for tungtransporten.

‒ Vi må bryte det ventemønsteret som holder hydrogen tilbake nå. De som vil bruke hydrogenkjøretøy venter på gassen og infrastrukturen, de som kan levere gassen venter på brukerne og infrastrukturen. Det må denne strategien legge opp til å endre, sier Olsen.

Det er altså en ond sirkel, men Toyota sier at det er flere aktører som nå står i kø for å bryte denne og starte jobben med å bygge opp en infrastruktur.

‒ Vi er glade for at regjeringen ønsker å satse på hydrogen, men advarer mot å glemme personbilene, igjen. Politikerne må kjenne sin besøkelsestid. Alt ligger til rette for en stor, nasjonal satsing på hydrogen som kan bidra til utslipp for hele transportsektoren – også for de som ikke ser at elbil er et godt nok alternativ.

‒ De som går over til hydrogen trenger ikke endre kjøremønster og fylling tar bare noen minutter. Dette gjør at hydrogen er et suverent alternativ for bilister flest i distriktene, sier Espen Olsen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her