Annonse
Hjem Hydrogen Toyota skuffet over regjeringen

Toyota skuffet over regjeringen

Regjerningen har fått sin dose av kritikk for det mange mener er en tam satsing på ladestasjoner, men det er en stadig en bedring av denne infrastrukturen. Da er det verre med satsingen på hydrogenbiler.

Det er litt morsomt å se hvordan motsetningene i samfunnet fungerer. Når en elbil tar fyr jubler mange bensinskaller, og når en hydrogenstasjon står i brann jubler mange elbil-entusiaster. Ja, det er smålig og selvsagt helt unødvendig å fryde seg over andres ulykke.

Ikke minst når vi vet at de alle tre trekker i samme retning, nemlig mot et renere samfunn.

‒ Toyota har i flere år forsket, utviklet og investert i teknologier som kan bidra til utslippskutt i transportsektoren. Det er fordi vi vet at ingen enkelt teknologi kan løse utfordringene alene, påpeker Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Norge har satt seg som mål at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025, mens alle varebiler, tre fjerdedeler av langdistansebussene og halvparten av de tunge godsbilene skal være utslippsfri i 2030.

Saken fortsetter under Annonsen

Og batteridrift må selvsagt ta hovedansvaret om vi skal være i nærheten av disse målene, spesielt blant personbilene.

Men elbilene har også noen ulemper som foreløpig gjør de mindre ettertraktet på andre områder, i og med at de bruker ganske lang tid på å lade og har kortere rekkevidder enn for eksempel dieselbiler.

Det betyr at et elektrisk drivverk med batteridrift ikke egner seg like godt i store deler av transportsektoren, som i drosjenæringen eller langtransport.

Til dette passer hydrogendrevne kjøretøy bedre, ettersom de omtrent har de samme egenskapene som dieselbilene når det kommer til drivstoffylling og rekkevidde.

Regjeringen innser også dette, og vil også prøve å legge til rette til hydrogen i transportnæringen.

‒ Toyota Norge støtter helhjertet en industriell satsing på hydrogen, men skal Norge nå klimamålene må hydrogen inn som en løsning i hele transportsektoren. Da er det en stor svakhet å utelate personbilene, sier Olsen.

Allerede tilbake i 2006 ble den første hydrogenstasjonen åpnet i Norge, og den daværende regjeringen lovet en satsing på slik infrastruktur. Den har uteblitt.

Noe av dette skyldes selvsagt en internasjonal satsing på elbiler, og det bygges nå infrastruktur for hurtiglading over hele Vest-Europa.

Hydrogensatsingen har dermed kommet helt i skyggen, og en kjempe som Daimler har for eksempel bestemt for å sette hydrogenutviklingen av personbiler på pause og istedenfor satse på hydrogenlastebiler sammen med Volvo.

Satsingen frontes nå av Toyota, Hyundai og Honda, men noe andre merker har også sagt at de vil fortsette sine prosjekter rundt hydrogenbiler.

Men da må det i så fall en infrastruktur på plass.

‒ Norge har ikke råd til å være hydrogensinke. Når det satses på hydrogen, må det også satses på personbilene. Norge må gjøre som andre europeiske land og støtte storstilt utbygging av fyllestasjoner. Vi er et langstrakt land der folk har vidt forskjellige behov. Hydrogen vil kunne gi mange flere nordmenn et nullutslippsalternativ, sier Olsen.

Men Toyota kjemper muligens i motbakke. Mange lader nå bilene hjemme eller når de er på jobb, rekkeviddene blir stadig bedre og konkurransen blir stadig tøffere med det resultat at elbilene blir billigere og mer tilgjengelig for større grupper av befolkningen.

I tillegg har myndighetene rundt om i verden også sett at elbilene faktisk er enda mer klimavennlig enn hydrogenbilene, spesielt om de lades med grønn kraft som vi har her i Norge.

Men vi får aldri vite om hydrogenbiler var et potensiale vi skuslet vekk om de aldri får en reell mulighet til å vise seg fram. Og vi vet jo allerede at en slik teknologi passer for tungtransporten.

‒ Vi må bryte det ventemønsteret som holder hydrogen tilbake nå. De som vil bruke hydrogenkjøretøy venter på gassen og infrastrukturen, de som kan levere gassen venter på brukerne og infrastrukturen. Det må denne strategien legge opp til å endre, sier Olsen.

Det er altså en ond sirkel, men Toyota sier at det er flere aktører som nå står i kø for å bryte denne og starte jobben med å bygge opp en infrastruktur.

‒ Vi er glade for at regjeringen ønsker å satse på hydrogen, men advarer mot å glemme personbilene, igjen. Politikerne må kjenne sin besøkelsestid. Alt ligger til rette for en stor, nasjonal satsing på hydrogen som kan bidra til utslipp for hele transportsektoren – også for de som ikke ser at elbil er et godt nok alternativ.

‒ De som går over til hydrogen trenger ikke endre kjøremønster og fylling tar bare noen minutter. Dette gjør at hydrogen er et suverent alternativ for bilister flest i distriktene, sier Espen Olsen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,812FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker