- Annonse -
HjemNyheterBilen som tok formel 1 til gatene

Bilen som tok formel 1 til gatene

Mercedes CL 55 AMG F1 ble ironisk nok mest kjent for sin evne til å stoppe.

Det finnes faktisk gatebiler som er like raske som formel 1-bilene, og i framtiden kommer det elektriske hyperbiler som vil parkere de avanserte F1-bilene når det kommer til 0-100 km/t.

- Annonse -

Men så raskt slike hyperbiler må svinge, og ikke minst bremse, så er de sjanseløse mot formel 1-bilene.

Faktisk er bremsene noe av det aller mest imponerende på formel 1-bilene, og stanser langt raskere fra 160 km/t til 0 enn det personbiler gjør fra 100 km/t til 0. Bremsekraften i en F1-bil er så voldsom at reglementet må bremse effektene, ellers hadde racerbilene ikke trengt å bremse før de nær sagt var i svingen. Da ville det blitt lite forbikjøringer.

Så skal man løfte formel 1 ut fra racerbanen og inn i de vanlige gatene er bremsene et smart sted å starte.

Det var da også tanken til Mercedes-Benz da de startet å utvikle en spesialmodell, og pressemelding i mai 2000 viser det med all klarhet.

- Annonse -

«Den viktigste delen av en sportsbil er ikke motoren, men bremsene.»

Dette uttalte Mika Häkkinen, og han var ingen hvem som helst. Finnen var nemlig den aller beste føreren i formel 1 akkurat da, og hadde vunnet mesterskapet både i 1998 og 1999 bak rattet på en McLaren Mercedes.

Så når Häkkinen sier det, er det slik.

Mercedes var altså inspirert av suksessen i formel 1, og ville utvikle en sportsbil som var så nær bilene på racerbanen som mulig.

- Annonse -

De tok utgangspunkt i C 215-versjonen av CL produsert fra 1998 til 2006, og ville lage en versjon som nærmet seg sikkerhetsbilen som den gang ble brukt i formel 1. Se bilde av den i bildeserien helt i bunnen.

Som hjerte valgte de en 5.5-liters AMG-motor, en V8 som genererte 360 hestekrefter ved 5.500 r/min og et dreiemoment på 530 Nm mellom 3.150 og 4.500 r/min.

Det var så mye futt i motoren at Mercedes fant ut at de måtte begrense toppfarten, som ble satt til 250 km/t.

Motoren og bilen hadde de altså, så der de virkelig la ned innsatsen i var bremsesystemet.

Häkkinen hadde altså gjort det klinkende klart at det handlet om bremser, så de tyske ingeniørene brettet opp ermene og gjøv løs på oppgaven. De skulle utvikle verdens første gatebil med et bremsesystem med keramiske bremser.

Bremseskivene til den raske coupé-modellen ble laget i Mercedes-fabrikken i Esslingen-Mettingen, og produksjonen var høyteknologisk. Det var karbonfiber, karbonpulver og harpiks som ble presset til form under høyt trykk, og deretter bakt ved 1.000 grader.

Etter avkjøling ble bremseskivene utsatt for kort maskinering før de ble behandlet med flytende silisium. Karbonmatrisen absorberte silisiumet som en svamp, og reaksjonen ble keramikk.

I tillegg leverte Brembo, en av verdens ledende selskaper på bremser, bremsekalipere med åtte stempler som skulle sørge for å stanse denne tilnærmet som en formel 1-bil.

Alt dette var en teknologi som var helt ny for produksjonsbiler den gangen, og hadde en rekke fordeler.

En svært følsom respons når man rørte bremsepedalen, ekstrem høy termisk motstand som gjorde at bremsene ikke gikk varme og redusert vekt på bremseskivene ‒ 60 prosent lettere enn vanlige stålskiver.

Resultatet var en enda mer dynamisk bil med større kjøreglede, akkurat som Häkkinen hadde bestilt.

Bilen fikk selvsagt også AMG-styling og noe fete lettmetalls-felger på 19 tommer. Foran var den skodd med dekkprofilen 255/40, og bak de enda bredere og lavere 285/35 som sørget for et solid grep i akselerasjonen.

Det var også mulig å få den med en bred bakvinge som sørget for å holde bilen til asfalten, og den hadde ABS-bremser, bremseassist og elektronisk stabilitetsprogram kalt ESP nøyaktig koblet opp mot bremsesystemet.

Alt dette gjorde at om man bremset alt man klarte i 250 km/t, så ville bremsekraften tilsvare 2.000 hk. Ja, eksepsjonelt.

Bilens fulle var navn var CL 55 AMG F1 Limited Edition, noe som også tyder på at den var begrenset. Og det var den.

Fra sommeren 2000 og ut 2001 satte Mercedes kun sammen 55 slike biler, så den er virkelig et sjeldent samlerobjekt.

Prisen var ganske så unik den og. Mercedes forlangte 300.000 tyske mark for bilen, og det var altså prisen for å kunne kjøre en bil som bremset som en formel 1-bil. Vel, nesten.

Om Mika Häkkinen endte opp med å kjøpe en slik vet vi ikke, og i 2000 tok også suksessen på formel 1-banen slutt. Etter å ha vunnet de tre første løpene dukket det opp en viss tysker i en rød Ferrari, og Häkkinen la like godt opp etter 2001-sesongen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her