I 1959 tok bilene et stort og svært viktig steg i ferden må
å bli sikrere, og få mennesker i historien har nok indirekte reddet så mange
liv som den smarte svensken Nils Bohlin. Han jobbet som ingeniør hos Volvo, og kom opp med en idé om
et V-formet sikkerhetsbelte som skulle gi bedre beskyttelse for de i forsetene.
Som vi vet er ofte de beste ideene enkle, og Bohlins oppfinnelse er da også blant
de aller mest geniale gjennom hele bilhistorien. Fram til da besto setebeltene av
et belte rundt livet, noe som vi jo nå skjønner ikke var helt optimalt.
setebelte selvsagt blitt standard i alle biler, og har garantert reddet mange millioner
av liv. Men nå skaper det også trøbbel for Volvo Cars. Grunnen er at det er oppdaget et slitasjeproblem med
setebeltet, og svenskene tar som kjent sikkerheten på største alvor. Så de
tilbakekaller like gjerne 2,1 millioner biler verden over. ‒ Det er den største tilbakekallingen vi noensinne har
gjort, sier pressetalsperson Stefan Elfström til det svenske nyhetsbyrået TT. Til Dinside sier pressesjef Erik Trosby i Volvo Car Norway
at tilbakekallingen inkluderer drøyt 84.000 Volvoer med norske skilt. ‒ Volvo Cars har identifisert et problem med den fleksible stålkabelen, som er koblet til den ytre festeanordningen til setebeltene i bilens forseter. Kabelen, som sitter inne i en gummihylse, kan under visse og veldig sjeldne omstendigheter og bruksmønstre over tid få sliteskader, dersom den gjentatte ganger er bøyd over setet. Dette kan i verste fall føre til at setebeltet helt, eller delvis, mister evnen til å stramme seg, forklarer Trosby til Dinside. Volvo har et svært ambisiøst mål om null dødsulykker, og under
analyser oppdaget de en mulig svakhet i stålkabelen. De sjekket videre, og fant
ut at det var en systematisk svakhet med denne komponenten. Dermed tilbakekaller
Volvo like godt alle bilene som har akkurat dette setebeltet.
- Volvo S60
- Volvo S60L
- Volvo S60CC
- Volvo V60
- Volvo V60CC
- Volvo XC60
- Volvo V70
- Volvo XC70
- Volvo S80
- Volvo S80L
disse var tilpasset forsetene. Da var det verre for baksetene, for folk mente
rett og slett at de var sikre nok bare ved å sitte der bak. Forsetene ga nok
beskyttelse bare de.
1967 klarte endelig Volvo å overbevise bilkjøperne om at det var smart med
setebelter også bak. Men hold deg litt fast nå, for det er nettopp det mange som befinner seg i biler rundt om i verden faktisk må. Utrolig nok er det kun lovpålagt å bruke setebelter foran og bak i 105 land, så i 2020 er det langt fra alle land du ifølge loven trenger å bruke setebeltet. Et annet problem Bohlin identifiserte var skader ved sidekollisjoner. Så han satte i gang med å utvikle et system som også skulle beskytte ved slike tilfeller, og dette førte til slutt Side Impact Protection System, mer kjent gjennom forkortelsen SIPS. Volvo introduserte SIPS i 1991, og siden har også sidebeskyttelse
blitt standard i alle nye biler som selges i Europa. Så vi har mye å takke Bohlin for, denne geniale svensken. Les også:
- Sjekk ut Rivians ekstreme pickup
- Kia regjerte kvalitetsmåling, Tesla skuffet stort
- Vil fjerne elbil-fordeler