Det svenske bilmerket ruller som aldri før, og de kaprer nå
markedsandeler i både USA, Asia og Europa ‒ de tre viktige markedene. Salget økte med 7,3 prosent i forhold til første halvår i
2018, og endte på solide 340.286 biler. Det er ny rekord, og Volvo Cars har altså
aldri vært mer populære enn de er akkurat nå.
holder nå en høyere fart enn de fleste konkurrentene. Det er tre spesifikke markeder som peker seg ut, Kina, Storbritannia og Tyskland. I Kina økte de salget med 10,2 prosent i forhold til det første halvåret i fjor, og endte opp med 67.741 biler. Hjemme i Europa økte salget med 6 prosent med 174.398 biler,
og det takket være solide økninger i både Storbritannia og Tyskland.
Førstnevnte økte markedsandelen med 30 prosent, og i Tyskland med 32 prosent. Også i USA stiger populariteten, hvor salgsøkningen var på
5,2 prosent med et salg på 50.120 biler. Totalt falt markedet det første halvåret i USA med -2 prosent, i Kina med -9,3 prosent og i Europa med -3,1 prosent, mens Volvo altså økte sitt totale salg med 7,3 prosent. Godt jobbet!
bestenotering første halvår. Det økende salget har også økt omsetningen, som i perioden
januar-juni var på 130,1 milliarder svenske kroner. Den tidligere bestenotering
stammet fra samme halvår i fjor, og da var omsetningen på 122,9 milliarder
kroner. Driftsresultatet var på 5,5 milliarder, noe som faktisk er ned
fra 7,7 milliarder fra samme periode i fjor. Dette gjør at marginen falt fra
6,4 prosent til 4,2 prosent, men Volvo sier at kostandene nå vil falle og at
effekten av dette vil komme til syne mot slutten av 2020. Det er ikke uventet SUV-modellene som drar salget, og XC60 er det mest populære etterfulgt av lillesøster XC40 og storesøster XC90. Svenskene solgte i første halvår 97.203 av XC60, 61.864 av
XC40 og 47.818 av XC90-modellene.
omsetning og beste salg. Les også:
- Lyden av en elektrisk Mercedes
- Hyperbilen med legendarisk navn nærmer seg
- Her er Ducatis hyllest til 916