Volvo har en ny elbil på gang

Svenskene tredobler nå kapasiteten på fabrikken i Gent. Hvorfor? Jo, Volvo har en ny elbil på gang.


Vi vet ikke om noen gode sprintere fra Sverige, men den sluttspurten Volvo satte inn i siste halvdel av 2020 var i Usain Bolt-klassen.

Etter å ha ristet av seg det verste koronasjokket hvor salget droppet hele 21 prosent, giret Volvo om i juni. Derfra og inn til målstreken gikk det rekordfort, og salget steg 7,4 prosent i siste halvdel sammenlignet med rekordhalvåret fra 2019.

Det siste halvåret solgte de 391.751 biler, noe som sørget for at årsregnskapet ikke ble så blodrødt som fryktet ‒ totalt 661.713 biler og en begrenset nedgang på -6,2 prosent sammenlignet med 2019.

Dette kan de takke Recharge-modellene for, og salget av ladbare hybrider og rene elbiler mer enn doblet seg fra 2019 til 2020. Og det gir vann på mølla.

Volvo er fortsatt den eneste av de store merkene som tilbyr ladehybrider av alle modeller de har på marked, og innen 2025 er målet at over halvparten av salget skal bestå av rene elbiler. Det betyr at de trenger mange nye slike.

Det svenske merket har allerede sluppet sin første elbil, Volvo XC40 Recharge Electric, som bygges på den moderne fabrikken i belgiske Gent. Der setter de også sammen den ladbare hybridversjonen av XC40.

Nå gjør de seg klar til den andre elbilen som skal inn i produksjon allerede senere i år, også den basert på CMA-plattformen i likhet med både XC40 og Polestar 2. Så ikke bli overrasket om den andre elbilmodellen som altså er på gang blir en slags blanding av de to, og det lover jo svært godt.

Og Volvo har så stor tro på plattformen og nye elbiler at de nå bygger om fabrikken i Gent, og tredobler kapasiteten der.

‒ Framtiden vår er elektrisk, og kundene liker tydeligvis det de ser fra Recharge-bilene våre, sier Javier Varela, leder for global industriell drift og kvalitet.

‒ Når vi fortsetter å elektrifisere vår serie og øke vår elektriske produksjonskapasitet, er Gent en virkelig banebrytende brikke for vårt globale produksjonsnettverk.

I forrige måned meldte Volvo at de skal sette sammen sine elmotorer i Skövde, og målet er å etablere en komplett intern e-motorproduksjon innen 2025. De skal investere rundt 700 millioner svenske kroner på dette området.

Her hjemme ble XC40 den 11. mestselgende modellen i 2020 med 2.950 eksemplarer, og morsomt nok på plassen foran «datteren» Polestar 2. Så ja, de gamle er fortsatt eldst!

Volvo var det femte mest solgte merke her hjemme i 2020 med 9.412 biler, og som vanlig toppet Volkswagen med 19.273 biler. Dette var det 11. året på rad at Volkswagen ble salgsvinneren i Norge, så merket lever virkelig opp til det tyske navnet som betyr folkebilen.

Volvo stammer fra det latinske språket og ordet «volvere», og løst oversatt betyr det «jeg ruller».

Og Bolt-sprinten i siste halvdel av 2020 viser at også de lever opp til navnet, og ruller på som aldri før.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter