Nå svir det å bryte denne loven

Boten for ulovlig mobilbruk bak rattet har nå blitt tre ganger større, og det vanker også flere prikker på de som blir tatt.


Mobilen har vokst seg til å bli menneskets beste venn, og nå har stort sett alle smarte mobiltelefoner som de koser med dagen lang. Men det er ikke bare positivt.

Mobilavhengigheten har nå blitt så stor at vi må gløtte på den i nær sagt alle sammenhenger, også om det medfører livsfare. Slik som bak rattet på en bil.

Problemet har eskalert de siste årene, og flere bransjer har ropt varsko. Og nå har også myndighetene tatt grep, og med et nytt år og blanke ark følger også en ny bøtesats for ulovlig mobilbruk bak rattet.

Boten har vært 1.700 kroner samt en prikk på førerkortet, men fra også med 1. januar må du ut med 5.000 kroner og det vanker også hele tre prikker på førerkortet.

– Det er ikke verdt å risikere 5.000 kroner i bot og prikker i førerkortet på toppen av at du kan skape trafikkfarlige situasjoner. Vår klare oppfordring er å unngå ulovlig mobilbruk når du kjører, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Det er mulig å bruke mobilen også når du er bak rattet, men ikke som en håndholdt enhet.

  • Når telefonen er plassert forskriftsmessig i egen mobilholder eller dersom den er koblet til et håndfri-system i bilen, kan telefonen brukes til å ta imot, starte og avslutte samtaler.
  • Når telefonen er koblet til et håndfri-system, kan du i tillegg styre og spille av lydfiler via telefonen.

‒ Ringer telefonen når den ligger ved siden av deg eller du har den i fanget så har du ikke lov til å trykke på den for å ta imot samtalen, selv om den skulle være koblet til ørepropper eller du bruker høyttaler-funksjonen på mobilen. All form for teksting og surfing på mobiltelefonen er også forbudt, opplyser Ryste.

Myndighetene håper at de nye bøtesatsene for mobilbruk bidrar til å senke den farlige mobilbruken.

‒ Det kan være svært farlig å kjøre samtidig som prøver å håndtere en mobiltelefon du holder i hånden. Teksting på mobilen kan faktisk sammenliknes med promillekjøring, sier Ryste.

Mobilavhengigheten har nå bitt så stor at sjåfører benytter enhver mulighet til å sjekke den, og nylig måtte Høyesterett ta stilling til to saker hvor sjåfører var bøtelagt etter å ha brukt mobilen mens kjøretøyene sto stille på rødt lys.

De omgjorde frifinnelsene fra Borgarting lagmannsrett, og slo fast at det er ulovlig mobilbruk.

‒ Lovverket ble tidligere tolket ulikt siden det heter at forbudet gjelder «under kjøring». Men nå har Høyesterett klargjort, så det er ikke lengre rom for tolkning eller tvil.

‒ Kjører du bil må du enten sørge for forskriftsmessig oppkobling av mobilen eller rett og slett la telefonsamtalen vente, avslutter Ryste.

Les også:

Les mer om:

Nyheter