Volvo bygger svær batteri-fabrikk i Göteborg

Sammen med nordsvenske Northvolt skal Volvo etablere en fabrikk som skal fore rundt en halv millioner elbiler i året, og gi rundt 3.000 nye arbeidsplasser.


Volvo skal bli et helelektrisk bilmerke innen 2030, og har allerede tatt de første stegene mot den helelektriske tiden.

XC40 Recharge var den som viste vei, og siden har de også kommet med C40 ‒ den første rene elbilmodellen til det svenske merket.

-->
Neste ut er en stor SUV bygd på den nye SPA 2-plattformen, som har en egen variant for rene elbilmodeller. Denne er basert på Concept Recharge, som du kan lese mer om via en av lenkene helt nederst.

Med en overgang til utelukkende elbiler trenger Volvo en masse batterier, og det har de tenkt på.

Sammen med batteriprodusenten Northvolt skal de nå produsere batteripakker ganske så nær hovedkvarteret sitt ‒ i Göteborg.

Byggingen av det nye anlegget skal starte opp i 2023, og det skal produseres batterier for den neste generasjonen med elbiler fra det svenske merket. Batteriene skal være skreddersydde for kommende elbilmodeller, og vil ifølge Volvo selv gi både lange rekkevidder og rask lading.

Totalt skal anlegget ha en kapasitet på 50 gigawattimer (GWh) årlig, noe som betyr at de klarer å lage batterier til rundt en halv million elbiler i året.

Svenskene sier at det nye anlegget på Torslanda i Gøteborg «gir fordeler i form av en direkterute inn til Volvo Cars’ største bilfabrikk, tilgang til infrastruktur, tilgang til fornybar energi og relevant jobbkompetanse».

Dette vil reduserer karbonavtrykket til elbilene.

En annen positiv effekt er at anlegget skal ligge i nærheten av både Volvos og Northvolts utviklingssentre.

– Vårt battericelle-partnerskap med Northvolt er sentralt for våre strategiske ambisjoner innen elektrifisering. Vi er fast bestemt om å bli ledende innen premium-elbilsegmentet, og skal innen 2030 kun selge helelektriske kjøretøy, sier Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars.

Som sjef for den nye fabrikken har de hentet Adrian Clarke, en tidligere europeisk Tesla-sjef som blant annet overså bygningen av Giga Berlin ‒ Teslas europeiske batterifabrikk.

Volvo opplyser at bare forsknings- og utviklingssenteret, som starter opp allerede i år, vil skape flere hundre arbeidsplasser. Totalt regner Volvo med at den nye batterifabrikken vil skape rundt 3.000 nye arbeidsplasser, og storskala-rekruttering av operatører og teknikere skal starte sent i 2023.

Northvolt ble grunnlagt i 2016, og har som ambisjoner om å bli Europas største grønne batteriprodusent, og rett før nyttår kunne de feire den første battericellen satt sammen i Northvolt Ett i Skellefteå.

Siden oppstarten har flere store produsenter i tillegg til Volvo signert avtaler med Northvolt, inkludert BMW, Volkswagen-gruppen, Polestar og Scania.

‒ Å etablere denne gigafabrikken i Göteborg er et avgjørende grep, både for å fortsette å transformere en av de mest dynamiske bilregionene i verden, og for å bli den ledende globale leverandøren av bærekraftige batterier, sier Peter Carlsson, medgründer og administrerende direktør i Northvolt.

Den svenske batteriprodusenten har også et samarbeid med norske Hydro, og sammen har de etablert Hydrovolt. Dette selskapet har som ambisjon om å bli størst på resirkulering av brukte batterier i Europa.

Anlegget i Fredrikstad skal etter planen kunne motta mer enn 8.000 tonn med batterimoduler, noe som betyr rundt 23.000 elbil-batterier.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter