En rallyinspirert Polestar 2

Hva gjør man når man befinner seg på polarsirkelen i tre mørke måneder. Jo, Polestar brukte blant annet tiden til å lage seg en rallyinspirert Polestar 2. Se bilder og video.


Etter 1 og 2 følger som kjent 3, og Polestar jobber nå hardt med den kommende modellen.

I likhet med Polestar 2 blir også Polestar 3 en ren elbil, og denne gang går de ikke overraskende for en helelektrisk SUV.

Dette blir også den første som det unge svenske merket bygger i USA, hvor eierne Volvo har en moderne fabrikk. Bilen ligger på skjema, og skal lanseres senere i år.

Og den må gjennom samme testprotokoll som Polestar 2, noe som også betyr et solid sprang fra ørkenvarme i Arizona til sprengkulde i Nord-Sverige. Den må nemlig fungere like godt i +40 grader som i -30 grader, og da må det testes grundig.

Ettersom Polestar er et kinesiskeid svensk merke, er hjemmebanen i Sverige. Og da knytter det seg også ekstra forventninger til Polestar som et vintermerke.

Og for å innfri setter Polestar hvert eneste år kurs for polarsirkelen, hvor de i 15 beinkalde uker fra desember til mars tester ut biler, teknologi og løsninger.

Og som vi skjønner av det siste stuntet, kjøreegenskaper.

Det bekrefter også Joakim Rydholm, sjefingeniør for understell som har ledet Polestars bilutvikling i mer enn 10 år. Svensken foretrekker faktisk ekstreme forhold når biler tunes og testes.

‒ Tuning av understell på snø og isete underlag er en saktefilm-prosess, men presisjonen blir høy, sier Rydholm.

‒ Lite veigrep lar oss føle og analysere bilens dynamikk under mye lavere hastigheter sammenlignet med testing på asfalt, som betyr at vi kan stille inn de nøyaktig riktige kjøreegenskapene ved å finjustere de minste detaljer. Dette er utvilsomt favorittstedet mitt for utvikling av biler.

I den bitende kulden, temperaturen kan falle ned mot -30 grader, har han ledet et nytt spesialprosjekt for å utvide den arktiske ekspertisen til merket. Og det passer usedvanlig godt til Rydholm, som er en dyktig rallyfører på hobbybasis.

For prosjektet skal nemlig sjekke ut ekstreme føreregenskaper på vinterføre, og resultatet er en unik rallybil-utgave av Polestar 2. For å gjøre dette skikkelig, har de til og med satt en egen benevnelse på bilen ‒ Polestar 2 Arctic Circle.

Den er basert på Long range-versjonen med Dual motor og Performance-pakke, og finjusteringene inkluderer økt bakkeklaring (+30 mm), mer effekt og dreiemoment (nå 350 kW og 680 Nm) og spesiallagde 19-tommers piggdekk (245/35) med 490 fire mm-metallpigger i hvert dekk.

I tillegg er den utstyrt med 3-veis manuelt justerbare sportsdempere fra Öhlins med mykere fjærer, og denne har de tatt så seriøst at svenske Öhlins har hjulpet dem.

I tillegg er fjæringsopphenget forsterket slik at bilen skal rulle mindre, og satt inn nye hendler på rattet for et et nyutviklet launch control-system.

I bagasjerommet finner man selvsagt de to viktigste tingene når man skal kjøre under vinterlige forhold, en snøspade og et slepetau. Spaden er for øvrig i karbonfiber, for vekten må selvsagt holdes på et lavest mulig nivå.

Alt dette bør spikre Polestar 2 Arctic Circle til underlaget også under de mest utfordrende forholdene, is og snø, og en video fra testingen viser da også at den trives svært godt.

‒ Jeg ønsker å leke mer med denne bilen og virkelig dra det langt med tanke på ytelse og kjøreegenskaper i vinterforhold, som for eksempel på en fryst innsjø, sier testføreren.

‒ Balansen og forutsigbarheten vi har oppnådd med den økte bakkeklaringen og skreddersydde dekk er spesielt tydelig når man kommer sidelengs inn i svinger, med et større-enn-vanlig smil og med full kontroll.

Bilen skal som dere har skjønt ikke inn i en serieproduksjon, men sørger forhåpentlig for at kommende Polestar-biler behersker norske vinterforhold enda bedre enn før.

Her er flere bilder av Polestar 2 Arctic Circle på, ja, polarsirkelen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter