Her er Enyaq Coupé

Skoda Norge melder at de åpner for bestillinger for den nye utgaven etter påsken.


For ganske nøyaktig ett år siden landet de første kundebilene av Skoda Enyaq iV her, nærmere fire år etter at konseptet kalt Vision E var vist fram.

I 2021 ble det registrert 5.711 Enyaq-biler med norske skilt, noe som gjorde den til Norges 8. mest populære modell. I januar ble det registrert drøyt 400 nye biler, og dermed har elbilen fra det tsjekkiske merket bikket godt over 6.000 biler totalt her hjemme.

Men dette er ikke den utgaven som ble vist fram i 2017, for det var nemlig en coupéutgave. Og den kommer nå.

Her er det altså mer sportslige linjer som teller, men tross et tak som buer ned mot baklysene byr også Skoda Enyaq Coupé iV som den heter på god innvendig plass. Skoda melder for eksempel om et bagasjerom som byr på 570 liter.

Og mer sportslige linjer betyr også enda bedre aerodynamikk, noe som er viktig for elbiler som jo har en litt mer begrenset rekkevidde enn andre. Luftmotstanden til Enyaq Coupé er oppgitt til 0,234, noe som er ganske bra.

Dette resulterer i et oppgitt rekkevidde på 545 kilometer for den som ruller lengst på en lading.

‒ Vakkert og praktisk behøver ikke være motsetninger, noe Skoda Enyaq Coupé iV viser med all tydelighet, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

‒ Den bærer i seg alle de elementene vi i Skoda er stolte av, som smarte løsninger og mye bil for pengene. Og så er den direkte vakker, om jeg så må si det selv.

Meiner ser selvsagt fram til at salget og ikke minst leveringene av den nye utgave starter, for mange har ventet på denne.

‒ Interessen for coupé-utgaven har vært voldsom helt siden konseptutgaven ble vist første gang, og vi planlegger nå for å åpne salget i Norge rett over påske. Da kommer også norske priser, men jeg kan allerede nå slå fast at vi skal levere på forventningene om mye bil for pengene, sier Meiner.

Leveringene skal etter planen ta til en gang i løpet av sommeren.

I tillegg til en WLTP-rekkevidde på 545 kilometer kan Enyaq Coupé skilte med hurtiglading på 135 kW.

‒ Designerne våre har igjen kombinert en høy grad av funksjonalitet med et emosjonelt design, forklarer sier Thomas Schäfer, direktør for Skoda.

Sjefen kan også avsløre at det også kommer noe mer spesielt.

‒ Den nye toppmodellen blir også den første elbilen som kommer som RS-utgave fra Skoda. Enyaq Coupé iV kombinerer følelser og effektivitet på en perfekt måte, og tilbyr alle praktiske løsninger du forventer av en Skoda med en spesielt elegant innpakning.

Mer eksakt er det på gang fire utgaver av Enyaq Coupé.

  • Enyaq Coupé iV 60: Denne har bakhjulsdrift, og motoren yter 180 hk. Batteriet er på 62 kWh (58 kWh netto).
  • Enyaq Coupé iV 80: Har også bakhjulsdrift, og yter 204 hk fra et batteri på 82 kWh (77 kWh netto).
  • Enyaq Coupé iV 80X: Har i tillegg en elmotor foran og dermed firehjulsdrift, og har en totaleffekt på 265 hk.
  • Enyaq Coupé RS iV: Også firehjulsdrift, men her går effekten opp til 299 hk og et dreiemoment på 460 Nm. 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Hvilke av disse som kommer først til Norge blir klart når det åpnes for bestillinger.

Coupé-utgavene kommer også med et mørktonet panoramaglasstak som standard, og kan by på det største glasstaket i Skodas historie. Dette er tynnere enn et vanlig tak, noe som bør gi bedre hodeplass for de i baksetet.

RS-utgaven får for øvrig en sportslig støtfanger foran og sideskjørt i bilens farge, og blir tilgjengelig med felger fra 19 til 21 tommer. Kjennetegnene for denne blir de sorte detaljene og en rød reflektorstripe i full bredde ‒ typisk for RS-modellene fra Skoda.

Det er utgaven kalt Enyaq Coupé iV 80 som har den lengste rekkevidden på 545 kilometer, og tillatt tilhengervekt er inntil 1.200 kilo.

Bilene kommer med en 13-tommers sentralt plassert infotainmentskjerm og en 5,3-tommers digitalt instrumentpanel som standard, og det er også tilgjengelig et head-up-display med «augmented reality».

Faktisk er det ganske mye tilgjengelig, for kundene kan velge mellom 10 temapakker og andre utvalgte individuelle tilvalg når bilen bestille.

Det kan den altså litt etter påsken, og før det kan du jo sjekke ut noen bilder av bilen som skapte overskrifter da den ble vist fram for snart fem år siden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter