Musk: Meningsløst å introdusere nye modeller i 2022

Etter et rekordår i 2021 både salgsmessig og økonomisk, ventet mange i spenning på hva Elon Musk og Tesla ville komme med i 2022. I stedet kom Elon Musk med den dystre beskjeden om at det vil være meningsløst å introdusere nye modeller i år.


Til tross for mangelen på databrikker klarte Tesla å produsere mer enn 936.000 biler verden over i fjor. Tesla-sjef Elon Musk kunne også i en presentasjon fortelle at de forventer et rekordresultat på rundt 5,5 milliarder dollar, noe som tilsvarer nærmere 50 milliarder norske kroner.

Musk kunne også melde at 2021 har vært et gjennomsbruddsår ikke bare for Tesla, men for elektriske biler generelt.

‒ Mens både vi og andre produsenter slet med deleleveranser gjennom hele året, maktet vi å øke produksjonsvolumet med hele 90 prosent gjennom året, fortalte Musk.

Imidlertid gir situasjonen med mangel på halvledere store problemer i produksjonen. Dette gjør at det er meningsløst å introdusere nye modeller i år så lenge dette ikke vil føre til økning i produksjonen.

Dette fører igjen til at Pickupen Cybertruck ikke vil komme før i 2023. Den skulle i utgangspunktet lanseres i 2021 før den ble lovet i 2022.

Sportsbilen Roadster som første gang ble vist i 2017 kommer kanskje i 2023, selv om Musk ikke vil love noe denne gang.

I tillegg kunne Musk fortelle at ryktene om en lavpris-modell ikke stemmer, og at de for tiden ikke jobber med dette.

‒ Vi har nok prosjekter nå, ærlig talt for mange egentlig, kunne han fortelle fra scenen.

Bilprodusenter verden over sliter med mangel på mikrobrikker til produksjonen, noe som forsinker leveranser for hele industrien. Tesla har imidlertid tildels omgått dette problemet med å skrive om endel programvare og fjerne noen funksjoner på endel modeller for å kunne opprettholde produksjonen.

Volkswagen-sjef Dieter Hess har også tidligere uttalt at Teslas evne til å omskrive programvare for å støtte de nye brikkene er imponerende. Tesla sitt direkte samarbeide med brikkeprodusenter har også gjort at de kan tilpasse seg situasjonen bedre enn tradisjonelle produsenter.

Dette gjør at Tesla til tross for de store problemene i leveranse av mikrobrikker forventer en økning i salget i 2022 på nærmere 50 prosent. I 2021 leverte de 87 prosent flere biler enn året før.

Tesla Model 3 ble også Norges mest populære bil i 2021 med drøye 12.000 registreringer, ifølge takk fra Opplysninsgrådet for veitrafikken.

Totalt registrerte Tesla Norge 20.397 biler i fjor, noe som var opp 133 prosent som også gjorde det amerikanske elbilmerket til fjorårets mestselgende her i Norge.

Les også:

Les mer om:

Nyheter