Trio lover 35 nye elbiler

Renault, Nissan og Mitsubishi skal samarbeide enda tettere, og resultatet blir fem nye elbil-plattformer og 35 nye elbiler innen 2030.


Med nye tider kommer også nye strategier. Mer bestemt at det lages ganske like modeller på kryss av merker. Vi har allerede et par meget gode eksempler på hva det betyr.

Hos Volkswagen-gruppen står for eksempel MEB-plattformen bak elbilene Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.3 og Volkswagen ID.4, mens en ny plattform fra Toyota og Subaru skal føre til elbilene Lexus RZ, Subaru Solterra og Toyota bZ4X.

For satstingen på ny bærekraft, teknologi og mobilitet medfører enorme kostander, så her gjelder det å slå seg sammen for å dempe disse mest mulig. Det er et litt fancy uttrykk for nettopp dette ‒ nemlig å utnytte synergieffektene.

Dette skal også alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi gjøre. Det bestemte de seg for allerede i forfjor.

Men nå har alliansen kommet med et nytt veikart mot 2030, og nå satser de alt på et enda dypere samarbeid.

‒ Blant verdens billedere er Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance en velprøvd, unik modell. I 22 år har vi bygget på våre respektive kulturer og styrker til felles fordel, sier Jean-Dominique Senard, formann i alliansen.

‒ I dag akselererer alliansen for å lede mobilitets-revolusjonen og levere mer verdi til kunder, våre folk, våre aksjonærer og alle våre interessenter. De tre medlemsbedriftene har definert et felles veikart mot 2030, og deler investeringer i framtidige elektrifiserings- og tilkoblingsprosjekter.

Han sier at de tre merkene ikke kunne gjort dette hver for seg, og det langsiktige målet er at alliansen skal bli karbonnøytral innen 2050.

Da må det mange elbiler til.

Allerede i 2030 skal de tre produsere en masse elbiler, og det skal gjøre på felles plattformer. I dag kommer 60 prosent av bilene fra de tre merkene fra slike, og dette skal opp til 80 prosent av trioens totalt 90 modeller i 2026.

Målet er å ha 35 nye elbilmodeller på markedet i 2030, og 90 prosent av disse skal lages på felles plattformer. Mer eksakt fem slike.

  • MF-AEV: Ifølge alliansen den rimeligste plattformen i verden, som er basen for den nye (og rimelige) Dacia Spring.
  • KEI-EV: Kei-biler er disse mikrobilene populære i Japan, og blir dermed en plattform for ultrakompakte elbiler.
  • LCV-EV: Dette er plattformen for profesjonelle kunder, altså biler som Renault Kangoo og Nissan Town Star.
  • CMF-EV: Dette er en global og fleksibel elbil-plattform på linje med MEB. Denne er blant andre den nye Nissan Ariya basert på, likeså kommende Renault Megane E-Tech Electric. Innen 2030 vil mer enn 15 modeller være basert på CMF-EV-plattformen, med opptil 1,5 millioner biler produsert på denne plattformen per år.
  • CMF-BEV: Ifølge alliansen den mest konkurransedyktige kompakte elektriske plattformen i verden, og skal være klar i 2024. Den gir opptil 400 km rekkevidde, og skal redusere prisene med 33 prosent og strømforbruket med mer enn 10 prosent sammenlignet med dagens Renault Zoe.Denne skal være basen for 250.000 biler i året under merkene Renault, Alpine og Nissan.

Når det gjelder den sistnevnte plattformen, så skal CMF stå bak den elektriske etterkommeren av den franske folkebilen Renault 5. Sist vi hørte noe var planen at den nye Renault R5 skal komme i 2024, så vi får se hvordan det går.

Denne plattformen skal også stå bak arvtakeren til Nissan Micra, og dette blir altså en elbil.

Nissan har ikke sagt noe konkret om den kommende elbilen.

‒ Denne helt nye modellen vil bli designet av Nissan og konstruert og produsert av Renault ved å bruke vår nye felles plattform, og maksimerer bruken av alliansens produkter samtidig som den opprettholder Nissan-egenskapen, sier Ashwani Gupta hos Nissan.

Dette er det foreløpige bildet som er av den nye elbilen:

Sammen med rekkevidde er pris den viktigste faktoren for å få folk over på elbiler, og det er en utfordring. For dagens batteri-drivlinjer er langt dyrere å produsere enn forbrennings-drivlinjer, så det gjelder å få ned kostandene.

Renault, Nissan og Mitsubishi tror de klarer å halvere kostandene rundt batteriene allerede i 2026, og hele 65 prosent i 2028. Og de ser også over til neste generasjon batteri ‒ de med faststoff.

Dagens flytende litium-ion er ikke ideelle for elbiler, og solid-state har en rekke fordeler. Færre sjeldne materialer, bedre energitetthet, raskere lading og er fleksible i formen. Målet til alliansen er å få såkalte ASSB-batterier (all-solid-state battery) inn i masseproduksjon midtveis i 2028.

Når det gjelder mobilitet er målet til de tre merkene at 25 millioner biler skal være knyttet til Alliance Cloud, og 10 millioner av disse fordelt på 45 modeller skal være utstyrt med autonome kjøresystemer.

I dag er 3 millioner biler tilknyttet nettskyen Alliance Cloud, og kan altså dele på data.

Et merke som har hatt mørke skyer over seg her i Europa er Mitsubishi, men alliansen sier nå at det japanske merket skal fornye satsting her med to nye modeller som er basert på Renaults bestselgere.

I dag har alliansen 15 fabrikker i hovedmarkedene Europa, Japan, USA og Kina, og det er for tiden 10 elbilmodeller tilgjengelig.

Disse har så langt passert én million solgte biler, og totalt har de tilbakelagt mer enn 30 milliarder e-kilometer.

Men det er bare starten. Det vet vi nå.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter