Tesla lanserte futurisk pickup

En ting kan alle være enig om, Tesla nye modell har et kontroversieltdesign.


‒ Vi trenger bærekraftig energi nå. Om vi ikke har en pickup
kan vi ikke løse dette. De tre mestselgende bilene i Amerika er pickuper. For å
løse bærekraftig energi må vi har en pickup.

Disse ordene tilhører Tesla-leder Elon Musk, og ble uttalt under
avdukingen av en elektrisk pickup i Los Angeles natt til fredag norsk tid.

En pickup ja.

Det er ikke så greit å se hva dette egentlig er, og Musk har
sagt at den er inspirert av Lotus Esprit ‒ denne hvite og spisse sportsbilen
som også kunne kjøre under vann fra James Bond-filmen «Spion som elsket meg».

Den bilen, altså den som ble bruk i Bond-filmen, kjøpte
faktisk Musk på auksjon for noen år siden, så vi kan jo tenke oss hvor han har
hentet inspirasjon fra.

Og de som virkelig kan Tesla-historien vet også at den aller
første modellen, Roadster, faktisk ble bygget på et chassis fra Lotus Elise.

Så Tesla har åpenbart lyst til å hedre det britiske merket litt, og den nye pickupen har fått svært så skarpe kanter som kan minne litt om en Esprit.

Dette er altså en pickup, og den svært så futuriske «stålbilen»
heter da også Cybertruck. Altså ikke noe Model i dette navnet.

Den ser ut som en bil som kunne kommet ut av Mad Max-filmene, og det kontroversielle designet vil nok dele folket i to ‒ enten liker du det eller så misliker du det. Her er det nemlig vanskelig å bare trekke på skuldrene og si ‒ «vel, bryr meg ikke».

Tesla vil altså inn i det særs populære pickup-markedet med
denne, og Cybertruck er også på størrelse med den aller mest populære av dem
alle ‒ Ford F-150.

Denne digre elbilen er 5,88 meter lang, 2 meter bred og har et lasteplan på 1,82 meter, og har plass til seks personer på innsiden.

Den ser altså ut som en Mad Max-bil, og ifølge Musk er det ikke mulig å bulke eller ripe bilen heller. Ja, den skal til og med ha skuddsikkert glass.

Men da Musk skulle vise hvor solid vinduet er under avdukingen,
gikk det galt. Musk kastet en stålball mot vinduet, som ødela det.

‒ Åh, herregud. Vel, kanskje jeg kastet for hardt, sa en
lattermild Musk.

Han prøvde også et annet passasjervindu ‒ med samme
resultat.

Så kanskje greit at den ikke hadde en rolle i Mad Max.

Ellers kommer den med et adaptivt understell som kan heve og senke bilen, og som ventet er den sterk som en okse.

Tesla sier at denne kan trekke 6,3 tonn og kan ta 1.587 kilo
med last, mens rekkevidde er … 800 kilometer. Vel, iallfall på den versjonen
som ble lansert, for i likhet med andre Tesla-modeller vil det komme ulike versjoner.

Ikke bare gjelder dette batteripakker, men Tesla sier at Cybertruck
vil komme både som bakhjulstrekk, firehjulstrekk med to elmotorer og
firehjulstrekk med tre elmotorer.

Den blir heller ikke overraskende også svært rask, og Tesla oppgir 0-60 mph (96,5 km/t) på 2,9 sekunder, så den vil klare 0-100 km/t på rundt 3,1 sekunder ‒ lynraskt.

Den amerikanske produsenten sier at den rimeligste versjonen starter på 39.900 dollar (364.500 kr med dagens kurs), mens andre versjoner starter på 49.900 dollar (455.800 kr) og 69.900 dollar (638.500 kr).

Produksjonen skal etter planen starte sent i 2021.

Cybertruck blir dermed det sjuende kjøretøyet til Tesla, og
da vil porteføljen bestå av Model S (sedan), Model X (SUV), Model 3 (sedan), Model
Y (SUV), Roadster (sportsbil) og Semi (lastebil) i tillegg til pickupen Cybertruck.

Men Tesla blir ikke alene om å tilby en elektrisk pickup.

Ford har allerede vist fram en elektrisk versjon av sin
F-150, og elbilmerket Rivian som Ford faktisk har kjøpt seg inn i har også på
gang en elektrisk pickup kalt R1T (Rivian 1 Truck).

Så det elektriske pickup-racet er i gang, noe som kan hjelpe
til å pushe amerikanerne litt mer over til elektriske kjøretøy.

Og det er jo målet til Musk.

Slik som dette kan det altså se ut på amerikanske veier om noen år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter