Salgsstart for den første helelektrisk AMG-modellen

Den nye sjefen til flaggskipet Mercedes EQS, AMG-versjonen, er nå så nær Norge at salget starter. Dermed er også prisen klar.


‒ Med Mercedes-AMG på vei inn i en ny elektrisk tidsalder, kan vi allerede i år kjøre det første helelektriske alternativet på norske veier, med modellen EQS 53 AMG, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Her snakker vi en effekt, kjørekarakteristikk og lydopplevelse verdig de tre unike bokstavene fra Affalterbach, legger han til.

Som kjent lager AMG enda mer sportsligere utgaver av Mercedes-modellene, og de har nå kastet seg over det elektriske flaggskipet EQS. Den kommende utgaven heter Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, og i tillegg til fullt variabelt firehjulstrekk som bør sørge for optimale kjøreegenskaper knaller AMG til med litt av en kraftpakke.

Mens flaggskipet i den vanlige EQS-serien uten AMG-navnet har 524 hestekrefter og 855 Nm dreiemoment, kan AMG 53 EQS skilte med 658 hk og 950 Nm. Men den byr også på mer enn dette.

For med pakken kalt AMG Dynamic Plus følger det en modus kalt Race Start, og her er det en boost-funksjon som gir EQS hele 761 hk og 1.020 Nm.

Da vil det i så fall være mulig å klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder, men heller ikke i standardutrustning er EQS 53 en slappfisk. Denne klarer nemlig sprinten på 3,8 sekunder, mens Mercedes-AMG har begrenset toppfarten til 220 km/t.

AMG har også tenkt på strømmen i batteriet, som i seg selv er ganske så stort ‒ 107,8 kWh. Regenererings-effekten er nemlig på opptil 300 kW under optimale forhold, og føreren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

De har selvsagt også tenkt på ladingen, og den går også ganske så greit unna.

AMG-utgaven av EQS åpner for ladefart på hele 200 kW, mens hjemmeladingen har en maks ladefart på 22 kW. Alt dette er for øvrig det samme som den originale EQS.

Det betyr at 300 kilometer med rekkevidde kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold.

Batteristyringssystemet er også konfigurert spesielt for AMG. Mercedes forklarer at i kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde.

Her er teknisk data, men heng med videre ‒ det kommer blant annet en del bilder av bilen:

Selvsagt byr også den elektriske bilen til Mercedes-AMG på trådløs oppdatering av programvaren kalt OTA, så i teorien bør den altså bli bedre med tiden.

En utfordring for de sportslige bilene som skal over til elektrisk drift er lyden, som jo er ganske viktig for slike. AMG har løst dette ved et lydsystem som bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner ‒ «Authentic» eller «Performance».

Mercedes forklarer at «den eksklusive AMG Sound Experience genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker».

En annen ting som er viktig for AMG er kjøreegenskapene, og elbilen kommer med fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk som standard.

Her forklarer tyskerne at motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, mens dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet. Teknologien justerer dreiemomentet om nødvendig, og slik skal systemet gi mest mulig effektiv bruk av motoren og en raskere respons enn de med mekanisk firehjulstrekk.

I tillegg sørger også AMG Ride Control+ for ytterligere grep og ikke minst komfort, og dette er en kombinasjon av luftfjæring, adaptive justerbare dempere og bakakselstyring.

Sistnevnte sørger også for en bedre svingradius, og åpner for ytterligere 9 graders styringsvinkel.

Til slutt er også interiøret litt mer spesielt.

Som EQS kommer også AMG-utgaven med MBUX Hyperscreen, en stor og buet skjerm som ser ut til å sveve mellom de to A-stolpene. Her er hele enheten støpt i et stort glass, og under dette har Mercedes plassert tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm.

Her er det en 12,3-tommers skjerm for sidepassasjeren som vedkommende styrer, noe som åpner for underholdning på veien. Men her har tyskerne også tenkt sikkert.

For føreren skal helst følge med på trafikken og ikke skjermen til sidepassasjeren, så et kamera plukker opp hvilken retning føreren ser. Er blikket på skjermen, så vil systemet automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret under kjøringen.

Om det ikke er en sidepassasjer blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.

Tyskerne forklarer videre at MBUX er såpass smart at den vil tilpasse seg brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. «Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst», melder de.

Mercedes Norge kan nå opplyse at AMG-utgaven er klar for bestilling, og har fått en startpris på 1.304.000 kroner.

De første bilene forventes på norske veier allerede 1. kvartal, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av den sportslige elbilen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter