HjemElbilerSalgsstart for den første helelektrisk AMG-modellen

Salgsstart for den første helelektrisk AMG-modellen

Den nye sjefen til flaggskipet Mercedes EQS, AMG-versjonen, er nå så nær Norge at salget starter. Dermed er også prisen klar.

‒ Med Mercedes-AMG på vei inn i en ny elektrisk tidsalder, kan vi allerede i år kjøre det første helelektriske alternativet på norske veier, med modellen EQS 53 AMG, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

- Annonse -

‒ Her snakker vi en effekt, kjørekarakteristikk og lydopplevelse verdig de tre unike bokstavene fra Affalterbach, legger han til.

Som kjent lager AMG enda mer sportsligere utgaver av Mercedes-modellene, og de har nå kastet seg over det elektriske flaggskipet EQS. Den kommende utgaven heter Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, og i tillegg til fullt variabelt firehjulstrekk som bør sørge for optimale kjøreegenskaper knaller AMG til med litt av en kraftpakke.

Mens flaggskipet i den vanlige EQS-serien uten AMG-navnet har 524 hestekrefter og 855 Nm dreiemoment, kan AMG 53 EQS skilte med 658 hk og 950 Nm. Men den byr også på mer enn dette.

For med pakken kalt AMG Dynamic Plus følger det en modus kalt Race Start, og her er det en boost-funksjon som gir EQS hele 761 hk og 1.020 Nm.

- Annonse -

Da vil det i så fall være mulig å klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder, men heller ikke i standardutrustning er EQS 53 en slappfisk. Denne klarer nemlig sprinten på 3,8 sekunder, mens Mercedes-AMG har begrenset toppfarten til 220 km/t.

AMG har også tenkt på strømmen i batteriet, som i seg selv er ganske så stort ‒ 107,8 kWh. Regenererings-effekten er nemlig på opptil 300 kW under optimale forhold, og føreren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

De har selvsagt også tenkt på ladingen, og den går også ganske så greit unna.

AMG-utgaven av EQS åpner for ladefart på hele 200 kW, mens hjemmeladingen har en maks ladefart på 22 kW. Alt dette er for øvrig det samme som den originale EQS.

- Annonse -

Det betyr at 300 kilometer med rekkevidde kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold.

Batteristyringssystemet er også konfigurert spesielt for AMG. Mercedes forklarer at i kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde.

Her er teknisk data, men heng med videre ‒ det kommer blant annet en del bilder av bilen:

Selvsagt byr også den elektriske bilen til Mercedes-AMG på trådløs oppdatering av programvaren kalt OTA, så i teorien bør den altså bli bedre med tiden.

En utfordring for de sportslige bilene som skal over til elektrisk drift er lyden, som jo er ganske viktig for slike. AMG har løst dette ved et lydsystem som bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner ‒ «Authentic» eller «Performance».

Mercedes forklarer at «den eksklusive AMG Sound Experience genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker».

En annen ting som er viktig for AMG er kjøreegenskapene, og elbilen kommer med fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk som standard.

Her forklarer tyskerne at motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, mens dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet. Teknologien justerer dreiemomentet om nødvendig, og slik skal systemet gi mest mulig effektiv bruk av motoren og en raskere respons enn de med mekanisk firehjulstrekk.

I tillegg sørger også AMG Ride Control+ for ytterligere grep og ikke minst komfort, og dette er en kombinasjon av luftfjæring, adaptive justerbare dempere og bakakselstyring.

Sistnevnte sørger også for en bedre svingradius, og åpner for ytterligere 9 graders styringsvinkel.

Til slutt er også interiøret litt mer spesielt.

Som EQS kommer også AMG-utgaven med MBUX Hyperscreen, en stor og buet skjerm som ser ut til å sveve mellom de to A-stolpene. Her er hele enheten støpt i et stort glass, og under dette har Mercedes plassert tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm.

Her er det en 12,3-tommers skjerm for sidepassasjeren som vedkommende styrer, noe som åpner for underholdning på veien. Men her har tyskerne også tenkt sikkert.

For føreren skal helst følge med på trafikken og ikke skjermen til sidepassasjeren, så et kamera plukker opp hvilken retning føreren ser. Er blikket på skjermen, så vil systemet automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret under kjøringen.

Om det ikke er en sidepassasjer blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.

Tyskerne forklarer videre at MBUX er såpass smart at den vil tilpasse seg brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. «Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst», melder de.

Mercedes Norge kan nå opplyse at AMG-utgaven er klar for bestilling, og har fått en startpris på 1.304.000 kroner.

De første bilene forventes på norske veier allerede 1. kvartal, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av den sportslige elbilen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her