Nio ET5 kun ett steg fra produksjon

Elbilen som kommer til Norge våren 2023 er inne i sin siste fase før vanlig serieproduksjon.


Det kinesiske merket har i løpet av en kort periode gjennomført alle sine store milepæler i Norge. Det første Nio House er oppe og går, den første batteribytte-stasjonen er åpnet og de aller første bilene ble levert norske kunder i fjor.

Alle disse tingene er også en «først i Europa» for Nio, for det er Norge som skal brøyte vei for den internasjonale satstingen til merket. Planene inkluderer land som Tyskland, Nederland, Sverige og Danmark allerede i år, og totalt er målet å være på plass i 25 land i 2025.

Og to nye norske milepæler er heller ikke så veldig langt unna, nemlig to nye sedan-modeller.

Først kommer den litt større ET7, en litt over fem meter lang elbil som både bør være luksuriøs og sportslig. Nio har tidligere opplyst 0-100 km/t på 3,9 sekunder og en rekkevidde målt etter NEDC-standarden på nærmere 1.000 kilometer for den med største batteri.

Under et nettmøte med nordmenn for en drøy uke siden bekreftet grunnlegger William Li at ET7 skal lande i Norge i løpet av 4. kvartal, så den er ikke veldig langt unna.

Den dukker opp altså i år, men det blir litt mer ventetid for lillesøsteren.

ET5 kan potensielt bli en storselger, for denne befinner seg i samme gate som fjorårets store salgsvinner ‒ Tesla Model 3. ET5 er 4,79 meter lang, 1,96 meter bred og 1,50 meter høy, og har en akselavstand på 2,89 meter. Model 3 er 4,69 meter lang, 1,85 meter bred og 1,44 meter høy, så ET5 er hakket større.

Nio presenterte ET5 rett før jul, og bilen har åpenbart dårlig tid. For nå er det klart at den allerede har gått inn i den siste fasen før serieproduksjon, og det betyr at det produseres et begrenset biler som skal kjøre inn samlebåndet og luke vekk eventuelle feil og hindringer.

Denne fungerer også som en validering av elbilen, noe som også åpner for en rekke tester av bilen.

Deretter skal den inn i den ordinære produksjonen, og planen er at leveringene i Kina skal starte opp allerede i løpet av høsten.

Norge følger ikke så lenge etter, for Li kunne også bekrefte at ET5 etter planen skal dukke opp her neste vår ‒ altså er den drøyt året unna.

Nio ET5 blir mest sannsynlig tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, et på 75 kWh og et på 100 kWh. I likhet med ET7 har Nio også på gang et batteri på hele 150 kWh for ET5, og her lokker merket altså med rekkevidder opp mot 1.000 kilometer.

Hva WLTP-rekkevidden faktisk blir for ET5 og ET7 må vi vente på, mens den store SUV-modellen ES8 utstyrt med et 100 kWh batteri har fått en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer. Dette bør de lavere og mer aerodynamiske ET5 og ET7 iallfall klare å overgå.

Her er flere bilder av den minste av den duoen, Nio ET5:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter