Lucid nærmer seg Europa

Det er nå drøye tre måneder siden Lucid startet leveringene av sin første modell i USA, og nå nærmer de seg også Europa.


Lucid Motors har muligens lært av Tesla, som gang på gang lover nye modeller til tidspunkter som de ikke klarer å holde. Sist med Cybertruck, som nå er utsatt til 2023. Også to andre nye kjøretøy, Roadster og Semi, har møtt hindringer som forsinker henholdsvis sportsbilen og lastebilen.

Lucid har gått mer stille i dørene, men også de bruker tid ‒ lang tid.

Elbilmerkets aller første bil, Lucid Air, ble vist fram første gang i desember 2016, men først høsten 2020, nærmere fire år senere, ble den offisielt lansert. Men siden har det gått ganske så unna.

Ett år etter det igjen, i september 2021, kunne de avsløre detaljer rundt bilen. Imponerende detaljer.

Da hadde de nemlig klar den amerikanske EPA-rekkevidden, som varierer litt fra WLTP-rekkevidden. For eksempel har BMW iX xDrive50 en EPA-rekkevidde på rundt 520 kilometer, mens WLTP-rekkevidden ligger på rundt 600 kilometer.

Lucid kunne melde om formidable 520 miles for den som går aller lengst, en spesialversjon kalt Lucid Air Dream Edition Range. Det er 837 kilometer, det.

En av de «vanlige» utgavene, Lucid Air Grand Touring, var ikke langt bak med sine 516 miles ‒ 830 kilometer.

At en Lucid Air har imponerende rekkevidder visste vi, for allerede i 2020 fikk en journalist fra Bloomberg være med på en uhøytidelig test mellom en prototype av Lucid Air, en Tesla Model S og en Porsche Taycan.

Ikke overraskende ga tyskeren seg først, og Porsche Taycan Turbo S meldte pass etter 380 kilometer. Tesla Model S Long Range Plus klarte solide 645 kilometer, men heller ikke det holdt mot Lucid Air. Den stoppet nemlig ikke før etter 734 kilometer.

Lucid har hele tiden understreket at de også skal prioritere Europa, og det skal skje allerede i år.

Og heldigvis er Norge blant satsingsområdene, noe som bekreftes av denne ferske Twitter-meldingen fra bilmerket som også har Oslo på kartet:

Faktisk har Lucid nå startet å kontakte nordmenn som har vist interesse for merket, og de skal i løpet av de neste månedene åpne sitt første europeiske Lucid Studio i München. Deretter skal flere andre følge, så det amerikanske merket nærmer seg nå Europa veldig.

Lucid Air hanket for øvrig inn sin første store pris i november, for da kåret MotorTrend den til årets bil. I finalen slo den Honda Civic, Hyundai Elantra, Mercedes S-klasse, Mercedes EQS, Porsche Taycan og Toyota GR 86.

Her kan du se litt av det Lucid Motors kan by på, nemlig en sportslig sedan i form av Lucid Air:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter