BMW-sjefen M8 Competition blir oppgradert

Det er ikke altfor store nyheter rundt M8 Competition Coupé, BMW M8 Competition Cabriolet og BMW M8 Competition Gran Coupé, men noen er det.


Om man leter etter en bil som er sportslig og full av luksus, kan sjefen over hos BMW være et godt valg.

Tyskerne har som kjent en M-avdeling som sørger for å gjøre bilene enda råere enn de i utgangspunktet er, og aller øverst i tallrekken finner vi M8. Et monster av en grand tourer.

Den ble lansert tilbake i 2019, og ble umiddelbart sjef i den potente familien som også består av biler som M3, M4, M5, XM5 og XM6.

Som vi vet kan M også stå for Muskler, og det har M8 mer enn nok av. Motoren i de oppgraderte utgavene er den samme som i nåværende utgaver, en V8 med 625 hk og et dreiemoment på 750 Nm.

Denne er koblet til en 8-trinns M Steptronic-kasse med Drivelogic og selvsagt firehjulsdrift gjennom xDrive, og det går virkelig unna med en M8. 0-100 km/t klokkes inn til 3,2 sekunder for M8 Competition Coupé og BMW M8 Competition Gran Coupé, mens den toppløse søsteren bruker 3,3 sekunder på sprintøvelsen.

De har heller ikke brydd seg om å gjøre noe med stylingen, men det var det muligens ikke noe poeng med. Men det er altså noen nyheter rundt M8.

BMW kan nå kan by på nye farger, nytt lysdesign, ny infoskjerm, nye materialer og nye felger.

BMW M8 får ytterligere åtte farger og nye muligheter for individualisering via M lights Shadow Line.  De åtte fargene inkluderer nye varianter av grå, grønn og blå, mens BMW Laser Light også blir tilgjengelig som M lamps Shadow Line. Her er deler av kromdetaljene skyggebelagt for en litt røffere effekt.

BMW kan også by på nye 20-tommers M-felger i et stjernedesign, mens lavprofil-dekkene kommer i størrelsen 275/35 foran og 285/35 bak.

På innsiden har M sport-setene og nye M Carbon-seter kledd i Alcantara som standard, og BMW byr også på en ny fargekombinasjon gjennom Black/Sakhir Orange.

Infotainment-skjermen er selvsagt viktig i en BMW, og tyskerne har utstyrt den oppgraderte M8 med en litt større 12,3-tommers skjerm (opp fra 12,25 tommer) for operativsystemet BMW iDrive.

I og med at BMW nå stadig vrir mer fokus til elbiler, er det slettes ikke sikkert at det noen gang kommer en bensindrevet M-utgave som topper M8 Competition. Men det vil tiden selvsagt vise.

BMW har også gitt de tre ordinære modellutgavene i 8-serien en oppdatering, og dette inkluderer en «Iconic Glow»-grill og en M sports-pakke som blir standard på alle bilene.

Her er bilder av de nye M8-utgavene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter