Nordmenn er selvsagt glade i Volvo, de er jo naboene våre, og det kan EX30 bekrefte. Modellen som ble lansert i 2023 var nemlig den tredje mest registrerte nybilen her hjemme i 2024, og totalt kom det til solide 7.229 biler.
Og nå passerer den lille og populære elbilen nok en milepæl, for samlebåndet i Gent er utvidet og inkluderer fra og med nå også den elektriske lillesøsteren.
– EX30 er avgjørende for å styrke vår posisjon i Europas premium elbilmarked, sier Francesca Gamboni, leder for produksjon og forsyningskjede i Volvo Cars.
– Investeringen i produksjonen av EX30 i Gent er i tråd med vår langsiktige strategi om å bygge bilene der de selger best. Vårt fleksible globale fotavtrykk bidrar til selskapets robusthet, og gjør at vi smidig kan justere produksjonsplanene.

I en tid der bærekraft overskygger det meste spiller selvsagt kortreiste biler en viktig rolle, men det koster.
Bare for å rydde plass til EX30 i den belgiske fabrikken har Volvo investert rundt 200 millioner euro, over 2,3 milliarder kroner, de siste årene. Blant endringene er en helt ny bilplattform, installasjon av nesten 600 nye eller oppgraderte roboter, en utvidelse av batterihallen, en ny dørproduksjonslinje samt en ny monteringslinje for batteripakker, opplyser Volvo.
Kortreiste biler er viktig både for europeiske arbeidsplasser, bare det å inkludere EX30 gir Gent-fabrikken 350 nye arbeidsplass, for europeiske innovasjon og ikke minst spiller det en viktig rolle i den europeiske elektrifiseringen.
Med EX30 produserer nå Volvo 10 ulike elektriske og hybrid-modeller i Europa.
– Etter beslutningen høsten 2023 om å starte produksjon av EX30 i Gent, har vi industrialisert den nye modellen på rekordtid, sier Stefan Fesser, leder for Volvo Cars-fabrikken i Gent.
– Takket være Gent-teamets engasjement og samarbeid halverte vi industrialiseringstiden, og i dag er vi ekstremt stolte over å ønske EX30 velkommen. Dette viser at ny teknologi og innovasjon gjør oss i stand til å reagere mer fleksibelt på markedskrav.

Gent-fabrikken i Belgias tredje største by åpnet i 1965, og er sammen med Torslanda-fabrikken de to eneste til Volvo her i Europa. Men to blir snart til tre, for Volvo har startet byggingen av en ny fabrikk i Slovakia.
Over i Gent-fabrikken har fire blitt til fem, for i tillegg til EX30 som altså gikk inn i produksjon samme dag som dette skrives inkluderer samlebåndene elbilmodellene
EX40 og EC40 samt hybridmodellene XC40 og V60.
I 2024 produserte fabrikken i overkant av 186.000 biler, og til sammenligning solgte Volvo 369.685 biler her i Europa i fjor. Så ja, det betyr at halvparten av bilene måtte importeres inn til vårt gamle kontinent, men med inntoget av EX30 vil denne prosentandelen gå betraktelig ned i framtiden.
Totalt solgte Volvo 763.389 nybiler i 2024, og det var en oppgang på 8 prosent målt mot 2023. 175.194 av disse var forøvrig elbiler, opp hele 54 prosent målt mot året før.
Les også: