Du har hørt om både sportsbiler, superbiler og hyperbiler. Men uttrykket megabiler er kanskje litt mer ukjent, og det har sin forklaring.
Det er nemlig ikke veldig mange slike.
For å nå det tallet har Mercedes-AMG kommet opp med et drivkonsept, dette har de laget fra bunnen av, som inkluderer tre aksialmotorer. Resultatet er et system som totalt levere mer enn 1.000 kW, så ja, ganske så sjukt.
– De beste hodene i vårt globale FoU-nettverk har bidratt med sin omfattende ekspertise – fra Mercedes-Benz i Sindelfingen og Untertürkheim til Mercedes-AMG i Affalterbach og YASA i Storbritannia til våre Formel 1-drivverkseksperter hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth, forklarer teknologidirektør Markus Schäfer.
– Sammen har de utviklet Concept AMG GT XX, og gir et innblikk i banebrytende drivverkteknologi og fremtidens ytelse. Teknologiprogrammet flytter grensene enda lenger og begir seg inn på nye områder. Concept AMG GT XX med sine tre aksiale fluksmotorer løfter nå ytelse og utholdenhet til et helt nytt nivå.
Og bare så det er klart – Mercedes og AMG ser for seg at dette drivsystemet som også inkluderer et nytt høyytelses-batteri skal brukes i serieproduserte biler. De ser faktisk for seg de første bilene allerede til neste år.
Men først handler det altså om et konsept, og som en megabil kan Concept AMG GT XX faktisk nå en toppfart på over 360 km/t. Det hadde vært noe på Autobahn.
For denne bilen åpner selvsagt for 800V-teknologi, og det går rekordfort ved ladestolpen, virkelig. For her er det en teoretisk makseffekt på formidable 850 kW, så det gjelder bare å finne en lader som takler slike hastigheter. I så fall kan bilen fylle på med 400 kilometer frisk rekkevidde på kun fem minutter. Og ja, tyskerne jobber også sammen med Alpitronic for å komme opp med nye superladere.
– Concept AMG GT XX er den neste milepælen i AMGs historie og skaper en helt ny dimensjon av ytelse, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG.
– Vi bringer banebrytende teknologi som omdefinerer høy ytelse. Og det beste er at denne bilen er en ekte AMG i hver fiber av sitt vesen. Hjertet i en AMG har alltid vært motoren, og det vil det forbli med vår interne elektriske arkitektur.
Konseptet gir altså en forhåndstitt på en kommende serieprodusert bil, og er basert på den nye plattformen kalt AMG.EA (AMG Electric Architecture). Her går det i materialer som aluminium, stål og fiberkomposittmaterialer, og resultatet er ifølge Mercedes en eksepsjonell stivheten og en lav vekt. Denne miksen åpner også for avansert teknologi og et sofistikert understell.
På innsiden som har den to skjermer og et føerfokusert infotainment basert på MBUX-løsningen, og her er det blant annet innovative bioteknologiske materialer samt ergonomiske 3D-seter.
Og ja, vi må ikke glemme hjulene, for Concept AMG GT XX er utstyrt med en verdensnyhet – aktivt, intelligent, elektronisk styrt aerohjul med bevegelige aeroblader. Aluminiumsfelgene er for øvrig på 21 tommer.
– Med Concept AMG GT XX har vi lykkes med å oversette vår designvisjon for AMG til framtiden, sier Gorden Wagener, Chief Design Officer.
– Sportsbiler har alltid vært ikonene for merkevaren vår; de er emosjonelle og virkelig spesielle å skape. De representerer unike øyeblikk. Ikoner som 300 SL og de legendariske Silver Arrows er det emosjonelle hjertet i merkevaren vår, i likhet med GT og AMG One. Å lage disse mesterverkene handler om å skape noe ekstraordinært – fra C111 til Vision One-Eleven, og inn i framtidens produksjon. Den splitter nye Concept AMG GT XX legemliggjør den hete delen av vår designfilosofi om sensuell renhet.
Hvor forførende denne megabilen er kan du se på bildene under, så da er det bare å vente på den bilen som skal følge Concept AMG GT XX – den som skal inn i serieproduksjon.
Les også:
- Saktekjørere irriterer langt mer enn de som kjører for fort
- Iveco med to nye el-varebiler
- Volvo 240 må se seg slått – dette er nå historiens mest solgte Volvo