Iveco viser nå to nye elektriske varebiler. (Fotos: Iveco)

Iveco med to nye el-varebiler

Etter nyheten om en helelektrisk S-eWay følger Iveco opp med å melde inn to nye elektriske varebiler, eJolly og eSuperJolly.


Iveco har altså meldt inn en elektrisk S-Way kalt S-eWay, men har mer på lager. Det ble klart allerede i mars. 

Da ble det nemlig kjent at Iveco hadde inngått en avtale med den svære Stellantis-gruppen, og mer eksakt med Stellantis Pro One som står bak nyttekjøretøy. 

-->
Avtalen inkluderer to lette nyttekjøretøy, og nå er det klart hvilke biler det blir. Den ene heter eJolly og den andre eSuperJolly, og begge er som navnene hinter elektriske og befinner seg i segmentene under Iveco eDaily. 

Iveco eJolly blir en variant av Citroën Jumpy som er solgt både som Peugeot Expert, Fiat Scudo, Opel Vivaro og Toyota ProAce, og går dermed inn i et populært segment. 

Storesøster heter altså Iveco eSuperJolly og blir en slektning av Fiat Ducato og dermed av varebiler som Peugeot Boxer og Toyota Proace Max. 

– Dette er den viktigste produktnyheten for Iveco på over 10 år, sier Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing hos Hedin Nordic Truck.

– Samarbeidet med Stellantis gir oss en unik mulighet til å tilby et bredere produktsortiment og nå ut til nye kundegrupper. Med vårt service- og forhandlernettverk, som er 100 prosent rettet mot bedriftsmarkedet, kan vi tilby mer spesialisert og effektiv service enn mange tradisjonelle forhandlere. Det åpner helt nye muligheter for våre nordiske kunder.

For her kommer det dedikerte apper både for førere og flåteansvarlige, og dette skal legge til rette for smidig planlegging, full oversikt over batteristatus og aktiv optimalisering av kjøretøybruk.

– Tidligere hadde vi ikke noe alternativ til Daily-serien. Med eJolly og eSuperJolly kan vi nå møte behovene både til den mindre håndverkeren og til større kunder med blandede kjøretøyflåter, sier Neergaard.

– De nye varebilene er skreddersydd for den urbane hverdagen – lette å kjøre, raske å lade og sterke nok til å bære tunge laster. De er utviklet for å fungere i virkeligheten, ikke bare på papiret.

På få dager har altså Iveco meldt inn tre nye elektriske kjøretøy, inkludert eJolly med tillatt totalvekt på 2,8 til 3,2 tonn.

– Med disse lanseringene viser vi at vi er klare til å møte framtiden med et komplett utvalg av elektriske transportløsninger, sier Neergaard.

– For våre nordiske kunder betyr det at de kan elektrifisere sine bilparker uten å måtte inngå kompromisser når det gjelder rekkevidde, lastekapasitet eller driftssikkerhet.

Mens personbilene for lengst har tatt overgangen til lokalt nullutslipp har varebilene slitt langt mer, men Iveco-importøren sier at det nå er etterspørselen etter utslippsfrie transportløsninger i alle vektklasser. 

– Vi merker en økende interesse for elektrifisering blant nordiske transportører, men behovet for riktige produkter, god rekkevidde og sterk lokal støtte er avgjørende. Med eJolly-familien i porteføljen står vi klare til å levere på alle tre punktene. Vi ser frem til å ønske disse kjøretøyene velkommen til Norden, avslutter Neergaard.

Om eJolly:

  • Tillatt totalvekt: 2,8-3,2 tonn
  • Høyde under 1,9 meter – ideell for parkeringshus
  • Nyttelast: opptil 1,175 kilo
  • Batteri: 49 eller 75 kWh (224-352 km rekkevidde)
Om eSuperJolly:

  • Tillatt totalvekt: 3,5-4,25 tonn
  • Nyttelast: opptil 1,4 tonn
  • Batteri: 110 kWh - opptil 420 km rekkevidde
  • Motor: 200 kW / 410 Nm

Les også:

Hva tenker du

Les også