For de som er +50 er det spesielt to Volvo-modeller de husker godt. Først 140, introdusert i 1967 som en arvtaker til selveste Amazon, og selvsagt 240-modellen som overtok i 1974.
Er det noen i familien som har rundet 60 år er sjansen for at de har kjørt en av disse ganske så stor.
Når det gjelder 240 så ble dette rett og slett den aller mest populære Volvo-modellen i historien, men alt kommer som kjent til en slutt. For nå er den passert, og ikke overraskende er det den mellomstore SUV-modellen XC60 som har nappet til seg den store Volvo-rekorden.
Her er de to bestselgerne ute på tur:

For da XC60 ble introdusert i 2008 ble den en umiddelbar favoritt, og har siden truffet svært bredt. Bilen ble opprinnelig laget som en europeisk modell, men har senere også kjørt seg over til Kina. Og det står iallfall ikke på kvaliteten – Volvo XC60 ble kåret til årets bil i verden i 2018.
Dagens generasjon XC60 banet også vei for ladbare hybrider, og ble så sent som i fjor den mest solgte ladbare hybriden i Europa.
Det skal heller ikke stå på alderen. Som 18-åring til neste år blir den kraftig oppdatert, og det inkluderer et modernisert design, mer intuitiv brukeropplevelse, forbedret komfort og et mer responsivt infotainmentsystem, ifølge Volvo selv.
– Da jeg vokste opp i Sverige på 1980-tallet, var Volvo 240 den ikoniske familiebilen – du kunne se en i nesten hver oppkjørsel. I dag har XC60 overtatt den posisjonen på to måter, sier Susanne Hägglund, leder for Global Offer i Volvo Cars.
– Ikke bare som familiens favoritt, men også som vår mest solgte modell noensinne – som i seg selv er det ultimate beviset på at dette er en vellykket bil. Og nå, med de siste oppdateringene, har den blitt enda bedre.
Med XC60 ville Volvo gi familiene en skikkelig allrounder, og her bakte de inn både skandinavisk design, Volvos sikkerhet og selvsagt fordelene med en mer høyreist SUV.
Den har dermed blitt en verdig arvtaker for de trygge familiebilene Volvo er kjent for. Som den som dukket opp for 51 år siden.

For Volvo 240 kom også som en stasjonsvogn, og dette ble et godt valg for mange av familiene verden med kombinasjonen plass, sikkerhet og kjøreegenskaper.
240 kom blant annet med et avansert karosseridesign med kollisjonssoner foran og bak, samt et forsterket passasjerrom – et sikkerhetsbur som fortsatt beskytter Volvo-passasjerer på veien i dag.
Modellen var også blant de første med forbedret beskyttelse ved sidekollisjon, noe som senere utviklet seg til Volvos patenterte Side-Impact Protection System (SIPS). I 1978 dukket det også opp en verdensnyhet, for da ble 240 tilgjengelig med barnesete med integrert sittepute.
For familier er selvsagt trygghet et viktig punkt når de skal kjøpe bil, og XC60 har tatt opp tråden fra 240. Denne har for eksempel introdusert City Safety, verdens første standard nødbremsesystem for lave hastigheter, utviklet for å unngå eller begrense kollisjoner i hastigheter opptil 30 km/t. Siden det dukket opp i XC60 i 2008 har det blitt standard i biler over hele verden.
En annen nyhet ble introdusert i 2017, Oncoming Lane Mitigation, et system som kan styre deg tilbake i korrekt kjørefelt hvis du uforvarende krysser over i møtende trafikk. Slike innovasjoner har gitt bilen flere uavhengige sikkerhetspriser, ifølge Volvo.

Som 240 tilbake i sin tid er også dagens oppgraderte XC60 blant de tryggeste bilene på veien, og kan by en solid sikkerhetsstruktur kombinert med de nyeste førerstøtte- og sikkerhetsteknologiene, så arven etter den gamle storselgeren bør være godt ivaretatt.
Totalt er det nå solgt over 2,7 millioner Volvo XC60, og som du kan se av listen under har den dermed passert den folkekjære Volvo 240.
- Volvo 240 ble produsert mellom 1974 og 1993, med totalt 2.685.171 biler bygget.
- 240 ble produsert i Gøteborg og Kalmar i Sverige, samt i Gent i Belgia.
- Den siste Volvo 240 rullet av samlebåndet ved Torslanda-fabrikken i Gøteborg 5. mai 1993.
- XC60 produseres i dag ved Volvos fabrikker i Torslanda og Chengdu, Kina
Les også: