Ford er som kjent et amerikansk merke, og grunnlagt i bilbyen Detroit tilbake i 1903 av legenden Henry Ford. Dette er også merket som introduserte samlebåndet, og dermed var en direkte årsak til at biler ble allemannseie. Samlebåndet kappet kostandene og åpnet for masseproduksjon, og T-Forden ble den første bilen «vanlige» folk kunne kjøpe.
På 1960-tallet var det på tide å utvide også til Europa, og den aller første bilen var ikke en vanlig personbil. Nei, det var en varebil. En europeisk-produsert en kalt Transit.
Den første varebilen trillet ut av portene i engelske Langley i august 1965, og 60 år etter at den fortsatt i produksjon.
– Gjennom disse 60 årene har ordet Transit blitt synonymt med å få jobben gjort – noen ganger veldig synlig, men ofte helt usynlig. I seks tiår har den sørget for at verden går fremover for bedriftene, sier Hans Schep, general manager, Ford Pro i Europa.

At den har bidratt til Europas vekst viser tall Ford Pro refererer til, for ifølge disse bidro nemlig bedrifter som baserer sin drift på varebiler til en billion euro (rundt 11.500 milliarder norske kroner) i EUs og Storbritannias økonomi bare i 2023.
I dag er Transit også en moderne varebil, og det betyr at den holder tritt i den elektriske overgangen. Faktisk tilbyr Ford Pro elektrifiserte varianter av alle varebilene i Transit-familien, som E-Transit, Europas mest solgte elektriske 2-tonns varebil, og E-Transit Custom, den helelektriske versjonen av Europas mest solgte 1-tonns varebil.
Den nye Transit Courier er også tilgjengelig som elbil, mens Transit Connect kommer som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 119 kilometer.
Og den foreløpige siste nyheten her er at det fra høsten blir mulig å bestille den elektriske E-Transit Custom med firehjulstrekk her i Norge.
Den var også fleksibel i sine første år.
Allerede i 1967 ble Transit markedsført som tilpasningsdyktig for ulike bransjer: Renserier ønsket høye varebiler for å kunne henge klær i flere høyder, den samme hadde bakerne behov for slik at de kunne stable bakevarer i fulle høyder, grønnsakshandlere krevde stort varerom for å kunne stable så mange kasser som mulig og konditorene hadde sine spesielle krav til innredningsløsninger, kan Ford fortelle.
Her var det blant annet et flatt gulv som åpnet for mye lagringsplass og enkel lasting, og med en motor foran åpnet også varebilen for kjøreegenskaper som minnet litt mer om personbiler.

I starten handlet det kun om varebiler med kort akselavstand, men allerede etter tre måneder kom det en rekke varianter: Lengre akselavstand, chassis, minibuss og kombivarianter, akkurat slik Ford Pro leverer i dag.
I løpet av det første året hadde flere storkunder tatt i bruk Transit, som politiet, tog- og energiselskaper og militæret. Fords Special Vehicle Operations kunne raskt levere Transit med skreddersydde løsninger som dekket de aller fleste behov.
Slik er det også i dag, og Ford Pro Special Vehicles kan nå levere komponentoppgraderinger med høy ytelse, hjelpestrømsystemer og digitale påbyggsløsninger som integrerer tredjepartssystemer i nyttekjøretøyets berøringsskjerm.
De kan også levere forberedelser til flere Transit-varianter som forenkler montering av ekstrautstyr i nyttekjøretøyene. Brann- og redningstjenestene er eksempler på dette, opplyser Ford.
– Gjennom seksti år har vi utviklet de nye generasjonene Transit basert på tilbakemeldinger og erfaringer fra våre kunder, sier Schep.
– Med de digitale løsningene vi kan tilby våre kunder i en verden hvor utviklingen går enda fortere, har vi fremdeles et betydelig fokus på å forbedre produktiviteten til kundene våre.
Her får det en aldri så liten oppsummering av Ford Transit, og dette er jo et veldig hyggelig gjensyn med den europeiske arbeidshesten som nå runder 60 år:
Les også: