Ford er som kjent et amerikansk merke, og grunnlagt i bilbyen Detroit tilbake i 1903 av legenden Henry Ford. Dette er også merket som introduserte samlebåndet, og dermed var en direkte årsak til at biler ble allemannseie. Samlebåndet kappet kostandene og åpnet for masseproduksjon, og T-Forden ble den første bilen «vanlige» folk kunne kjøpe.
På 1960-tallet var det på tide å utvide også til Europa, og den aller første bilen var ikke en vanlig personbil. Nei, det var en varebil. En europeisk-produsert en kalt Transit.
At den har bidratt til Europas vekst viser tall Ford Pro refererer til, for ifølge disse bidro nemlig bedrifter som baserer sin drift på varebiler til en billion euro (rundt 11.500 milliarder norske kroner) i EUs og Storbritannias økonomi bare i 2023.
I dag er Transit også en moderne varebil, og det betyr at den holder tritt i den elektriske overgangen. Faktisk tilbyr Ford Pro elektrifiserte varianter av alle varebilene i Transit-familien, som E-Transit, Europas mest solgte elektriske 2-tonns varebil, og E-Transit Custom, den helelektriske versjonen av Europas mest solgte 1-tonns varebil.
Den nye Transit Courier er også tilgjengelig som elbil, mens Transit Connect kommer som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 119 kilometer.
Og den foreløpige siste nyheten her er at det fra høsten blir mulig å bestille den elektriske E-Transit Custom med firehjulstrekk her i Norge.
I starten handlet det kun om varebiler med kort akselavstand, men allerede etter tre måneder kom det en rekke varianter: Lengre akselavstand, chassis, minibuss og kombivarianter, akkurat slik Ford Pro leverer i dag.
I løpet av det første året hadde flere storkunder tatt i bruk Transit, som politiet, tog- og energiselskaper og militæret. Fords Special Vehicle Operations kunne raskt levere Transit med skreddersydde løsninger som dekket de aller fleste behov.
Les også:
- Stadig flere er imot bomringer
- Saktekjørere irriterer langt mer enn de som kjører for fort
- Iveco med to nye el-varebiler