Volkswagen satte «rekord»

Dette er rekorden som rett og slett måtte skje.Volkswagen har nemlig som den første som har kjørt opp «himmelens port» på tid.Selvsagt skjedde det med den elektriske sportsbilen ID. R.


Det er et par sportslige biler som har skapt overskrifter
etter å ha satt nye rekorder den siste tiden.

Porsche testet sin kommende elbil Taycan over 24 timer, og
klarte å tilbakelegge 3.425 kilometer på et døgn ‒ lenger enn noen andre elbiler
har klart.

En som er hakket mer imponerende er Bugattis nye fartsrekord.

De klarte, som den aller første serieproduserte bil i
verden, å bikke grensen på 300 mph. En Chiron ble klokket inn til en toppfart
på 304,733 mph, noe som tilsvarer hele 490,484 km/t.

En annen rekordbil er Volkswagens elektriske «skrytebil»,
nemlig fartsmonsteret ID. R.

Dette er en racerbil tyskerne har bygd både for å teste ut
nye elektriske løsninger, og ikke minst for å vise verden hva de er i stand til
å få til med elbiler.

Det elektriske fartsmonsteret har allerede sikret seg rekorder
på berømte plasser som Pikes Peak, Goodwood og ikke minst Nürburgring
Nordschleife.

Men dette skaper nok ikke så store overskrifter i Kina, det viktigste
elbillandet.

Det gjør imidlertid den ferskeste rekorden.

Volkswagen er en gigant også i Kina, hvor de er den
produsenten som selger mest biler. Og de klarte også å overtale myndighetene
til å få kjøre opp det berømte fjellet Tianmen Shan, en prestasjon større enn
det å sette rekord der.

For fjellet er tilnærmet hellig, og kalt «himmelens port». I Tang-dynastiet lå det et berømt tempel på toppen, men i dag er det erstattet av et litt nyere tempel.

Det går en vei opp dit, men det er forbudt område for
private biler, så de besøkende må fint finne seg i å ta en kabelvogn opp en
strekning som totalt måler smått utrolige 7,4 kilometer.

Den 10 kilometer lange veien som snirkler seg opp fjellet
inneholder 99 hårnålssvinger, og er en solid utfordring.

Volkswagen klarte altså å overtale myndighetene slik at de kunne kjøre opp veien, og dermed sette «rekord» med den lynraske elbilen.

2. september var fører Romain Dumas og i anledningen en ildrød ID. R på plass, og satte i gang med «rekord-forsøket».

Med 680 elektriske hester gikk det unna, og Dumas ble
klokket inn på 7:38,585 minutter, ifølge Volkswagen «raskere enn noen gang». Men
det skulle selvsagt bare mangle, ettersom den også var den første bilen som
gjorde dette på tid.

Bilen har dermed gjort jobben sin foran den store avdukingen
til den tyske produsenten, nemlig lanseringen av ID. 3 som skjer 10. september.

Er den nye elektriske «folkebilen» noe i nærheten av ID. R
så har de en vinner, for selv om den ferskeste rekorden kanskje ikke var
imponerende er det altså en lynrask racerbil verden knapt har sett maken til.

Her er flere bilder av den på tur gjennom himmelens port.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter