Volkswagen er ifølge ADAC en bunnsolid og imponerende bil. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen ID.7 scoret historisk høyt

Tyske ADAC har aldri gitt en score på 1,5 eller bedre i sitt ny testregime, vel, før de testet Volkswagen ID.7.


Hvert eneste år tester ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), den tyske søsterorganisasjonen til NAF, rundt 100 biler. Og dette er dypgående greier.

ADAC tester nemlig bilene mot mer enn 350 kriterier i sju hovedkategorier, og målet er selvsagt å se hvor bra bilene scorer totalt.

Nå har de kjørt Volkswagens elektriske flaggskip gjennom testene, og elbilen scoret historisk bra. Som aller første bil kjørt gjennom de nye testene oppnådde den en snittscore på «meget bra», hvor grensen går på 1,5. Her er altså lavere bedre.

ID.7 oppnådde «fremragende» i kategoriene motor/drift (1.0), sikkerhet (1.1), miljø/økologisk (1.2) og komfort (1.5).

Videre kunne den elektriske sedanen hanke inn bra-scoren i kjøreegenskaper (2,1), karosseri/bagasjerom (2,3) og interiør (2,4).

Ettersom de to hovedkategoriene miljø/økologisk og sikkerhet vekter høyest når snittscoren regnes ut, endte Volkswagen ID.7 opp med et snitt på 1,5. Det holdt akkurat til en historisk «veldig bra» generell score. De som oppnår 1,6-2,5 får «bra» som også er, ja, bra.

‒ Vi er veldig stolte og glade for dette fantastiske resultatet, sier Kai Grünitz, et styremedlem hos Volkswagen.

‒ Kjøretøytesten utført av ADAC er ekstremt viktig og er høyt ansett i lys av organisasjonens status som et uavhengig organ. I denne forbindelse er jeg overbevist om at denne vurderingen kan spille en rolle i å overtale et stort antall potensielle kunder til å velge vår helelektriske sedan.

Testen ble utført med en Volkswagen ID.7 Pro som har 210 kW/286 hk. Det tyske merket sier at den imponerte spesielt med høy energieffektivitet, hvor den endte med et forbruk på 18,1 kWh/100 km ved kombinert kjøring i ADAC Ecotest.

Dette er dermed en av de mest energigjerrige modellene i mellomklassen, og ADAC mente at forbruket var «oppsiktsvekkende lavt for en bil av denne størrelsen». Og de vet altså hva de prater om.

I underkategorien «Forbruk/CO2» endte ID.7 opp med 0,7, og ble også tildelt 5 stjerner i Ecotest, en over 20 år lang test. Det var dog ikke den beste scoren til ID.7.

I «Aktiv sikkerhet – Assistansesystemer» oppnådde den imponerende 0,6, og på toppen av dette sier Volkswagen at med en startpris på 53.995 euro er ID.7 Pro også billigere enn de tidligere best rangerte modellene fra konkurrentene.

‒ For oss er det flott å se at sikkerhet, effektivitet og komfort ikke bare er et spørsmål om pris, sier Dino Silvestro, leder for kjøretøytesting ved ADAC Technology Center i Landsberg am Lech.

‒ På grunn av våre omfattende testmetoder med moderne testlaboratorier, er kjøretøytesten vår en av ADACs mest omfattende forbrukerbeskyttelsestester og gjør det mulig å sammenligne alle testresultater uten begrensninger ‒ uavhengig av kjøretøyklasse og pris.

Bilen utstyrt med 20-tommers felger og et batteri på 77 kWh oppnådde for øvrig 485 kilometer rekkevidde, og den nærmere 5 meter lange biler befinner seg i samme segment som elbiler slik som BMW i5, Mercedes EQE og Tesla Model S.

Her kan du lese hva ADAC mener om Volkswagen ID.7, den historisk gode bilen.

Les også:

Debatt