Xpeng har oppdatert G9, og bilen får seg et hopp når det kommer til praktisk bruk. (Fotos: Xpeng)

Xpeng har oppdatert folkefavoritten G9

Den oppdaterte utgaven av Xpeng G9 tilbyr nye praktiske løsninger inkludert økt nyttelast.


Da Dagbladet, DinSide og Elbil24 kåret årets bil rett før jul var det riktignok BMW i5 som stakk av med den gjeve tittelen, men det var ekspertenes valg.

Det ble også kåret en folkefavoritt, og her ble vinneren Xpeng G9.

Nå feires det med oppdateringer som skal gjøre bilen enda bedre, og ikke minst hakket mer brukervennlig. Der spiller mobil-integrering en viktig rolle.

Nytt av året er nemlig at Xpeng G9 nå får trådløs Apple CarPlay og Android Auto, noe som blant annet åpner for bruk av favoritt-apper. Og det er flere nyheter på gang.

Xpeng som utvikler programvaren internt sier at de planlegger flere trådløse OTA-oppdateringer framover, så G9 vil også med tiden bli enda bedre. Men de har allerede noen flere enn bare bedre integrering av mobilen.

Nytt av året, vel, den oppgarderte er riktignok fortsatt noen måneder unna, er også at kundene kan velge en tredje interiørfarge i tillegg til svart og saddle brown. Det nye valget heter diamond grey.

Oppdateringen inkluderer også taktrekket, som nå blir tilgjengelig i svart for alle interiørfarger.

Sen 2024-versjonen av G9 løftes også seteventilasjonen for fører og passasjer et hakk, ja, bokstavelig, for nå blir det også ventilasjon i ryggstøtten.

Videre har det praktiske fått seg et løft med en midtkonsoll som nå huser to trådløse ladepunkter for smarttelefoner, og ladigen som Xpeng er generelt kjent får seg også et løft innvendig. Her går den fra 15 kW til raske 50 kW, mer enn en tredobling, så her bør man ikke gå tom for mobilstrøm.

Praktisk er også nyttelast, som mange elbiler sliter med. Her har G9 fått 100 kilo ekstra, og dermed er den nå på 550 kilo. Det burde holde for de fleste.

Fra før av kan Xpeng G9 by på lynrask lading takket være en plattform med 800V-arkitektur, og her er maks ladehastighet på formidable 300 kW. Resultatet kunne vi blant annet se under vinterens El Prix i regi av NAF, for her var G9 aller raskest på øvelsen 10-80 prosent som den brukte 19 minutter på.

Det er solid, spesielt ettersom en G9 har et 93,1 kWh stort batteri når det kommer til Long Range og Performance. Det gjør sitt til at rekkevidden for Long Range er på 570 kilometer, og under den nevnte vintertesten var G9 en av bilene med minst avvik.

– Xpeng G9 har vært en stor suksess for oss i Norge, og med de nye endringene viser vi at vi lytter til kundene og tilbakemeldingene vi får, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Norge.

‒ Den oppdaterte modellen har derfor fått tilført en rekke forbedringer for å gjøre vårt allerede gode flaggskip enda bedre. Vi gleder oss til å introdusere den oppdaterte Xpeng G9 til norske kunder snart.

Det er ikke endringer i antall varianter, så Xpeng G9 forblir tilgjengelig i RWD Standard Range, RWD Long Range og AWD Performance.

Den oppdaterte Xpeng G9 skal etter planen være tilgjengelig i løpet av høsten, og prisene starter på  540.000 kroner før frakt- og leveringskostnader på 9.900 kroner.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Xpeng G9 Xpeng