Opel Frontera har hatt verdenspremiere. (Fotos: Opel)

Opels nye el-SUV med premiere

For en drøy måned siden viste Opel fram de første bildene av den kompakte SUV-modellen Frontera, og nå har den også hatt premiere.


Opel hadde tatt turen til Istanbul for premieren på en ny elbil, nemlig Frontera som sikter seg inn mot en pris helt ned mot 250.000 kroner. Prispresset har dog en negativ pris, nemlig batteriets størrelse og rekkevidden. Det kommer vi til.

Og ja, planen er også at Frontera skal komme som 7-seter i framtiden.

‒ I år feirer Opel 125 år med bilproduksjon, sier Opel-sjef Florian Huettl.

‒ 125 år hvor vi stadig har flyttet grenser, og tilbudt kundene innovative, praktiske og fremfor alt oppnåelige mobilitetsløsninger. Nye Opel Frontera er viktig for oss, den er svært fleksibel, romslig og vil tiltrekke seg nye kundegrupper.

Ikke uventet er den nye modellen utstyrt md den såkalte Blitz-fronten, mens den på innsiden skal ha et smart designet som åpner for praktiske løsninger.

På innsiden er det en heldigital Pure Panel-cockpit med to 10-tommers skjermer, og Opel har også fokus på maksimal komfort med minimal distraksjon og en renere brukeropplevelse. Alt dette for å unngå enhver form for digitalt stress, melder merket.

Til å begynne med kommer den med fem seter, men Opel har altså planer om en flerbruksutgave i framtiden.

Rent praktisk har Frontera en bagasjeplass på 450 liter, og legges setene ned åpner det seg 1.600 liter med lagringsplass bakerst. Og ja. den kan også trekke henger, og det er også mulig å få bilen med takrails.

Det er faktisk mulig å bestille Frontera med et taktelt som inkluderer en stige spesielt designet for en liten SUV. Her kan du altså campe utendørs og på toppen av elbilen, og Frontera kan bære opptil 240 kilo på taket når bilen er parkert.

Og man må kanskje regne med noen stopp med denne elbilen, for rekkevidden er ganske beskjeden.

Opel Frontera har et batteri på 44 kWh, og dette åpner ifølge det tyske merket for over 300 kilometer rekkevidde. Motoren er på 83 kW/113 hk, mens maksimal ladehastighet er 100 kW som åpner for 20-80 prosent lading på 26 minutter.

300 kilometer er litt snaut for mange, så Opel har også planer om en batteriutgave som strekker rekkevidden ut til rundt 400 kilometer.

Fra start av er det også to utstyrsversjoner hvor toppmodellen heter Frontera GS.

Opel understreker at også innstegsutgaven er godt utstyrt, mens GS-varianten også har 10-tommers fargeskjerm med navigasjon,  ryggekamera, og ytterligere førerstøttesystemer og designdetaljer.

Internasjonalt kommer også Frontera som en mildhybrid med en 1.2-liters turbomotor på 100 hk samt en elmotor på 21 kW/28 hk.

Ettersom nye Frontera er designet og utviklet i Rüsselsheim har den også en kjørekarakteristikk som er tilpasset tyske autobahn, forklarer Opel.

Den nye Opel-modellen er ventet til Norge i løpet av høsten, og da får vi også vite hva prisen lander på.

Les også:

Debatt