Audis Q6 e-tron blir en viktig bil, for dette er nemlig den første på PPE-plattformen. (Fotos: Audi)

Den nye PPE-plattformen fra Audi og Porsche

Det er snart duket for de første elbilene på den PPE-plattformen utviklet av Audi og Porsche, og her forklarer førstnevnte hva det betyr for framtidens elbiler.


Premium Platform Electric (PPE) er en hovedpilar i pakken som utgjør en elbil, og vil bety mye både for Audi og Porsche. 2024 markerer starten på elbiler versjon 2.0, og det i form av Audis nye A6 og Q6 og Porsches nye generasjon Macan ‒ alle tre PPE-modeller.

Audi innleder altså med to 6-modeller, og forklarer mer enn gjerne hva PPE har å si for framtidens elbiler som bærer de fire ringene.

Dette er en plattform som åpner for 800 volt, noe som er spesielt hyggelig for ladingen, men også mye mer.

For neste generasjon elbiler har Audi nyutviklet de elektriske motorene, kraftelektronikken, girkassen, samt høyspentbatteriet og alle tilhørende komponenter.

Alt dette for å skreddersy en pakke som løfter kravene rundt hva disse faktisk skal tilby.

Audi sier at det som skiller PPE fra tidligere er at drivlinjekomponentene er mer kompakte og er mer effektive, og i rent rekkeviddespråk betyr dette 40 mer kilometer.

Videre har de automatisert produksjonen enda mer, og resultatet er motorene trenger 30 prosent mindre plass og veier rundt 20 prosent mindre. Begge deler selvsagt fordelaktig for elbiler.

Motoren bak til Q6 e-tron er en såkalt PSM (permanent magnet synchronous) og har en lengde på 200 millimeter, så dette er ikke rare saken. Foran er det en ASM (asynkronmotor) som bare er halvparten av dette, 100 millimeter. Så ja, 10 centimeter lang.

Andre løsninger gir mer kraft, og viktige ting som girkasse og elektronikken som styrer kraftenhetene har også fått seg et løft med PPE.

Ifølge Audi er resultatet at effektiviteten er 60 prosent høyere, noe man spesielt skal merke under delbelastning.

800-volts arkitekturen åpner også for bruk av enda tynnere kabler som reduserer plassen disse trenger, men også mindre vekt og mindre bruk av råvarer.

Med 800 volt åpner det også for ladeeffekter på opptil 270 kW, men for de som skal lade er ikke toppytelsen det viktigste. Det er den totale ladeytelsen gjennom en økt som bestemmer ladestoppen.

Audi har jobbet hardt med å utvikle løsninger som gjør at batteriet har den ideelle temperaturen når bilen skal hurtiglades, ja, selv når bilen står stille. Er det for eksempel svært varmt ute vil PPEs termiske styringssystem jobbe hardt, og det hele er overvåket av 48 temperatursensorer.

Resultatet er at 10 minutter på lynladeren kan gi opptil 255 kilometer med fersk rekkevidde, og øvelsen 10-80 minutter kan gå unna på 21 minutter.

En PPE-bil som Q6 e-tron kan selvsagt også gjenvinne energi, og vanligvis kan PPE dekke omtrent 95 prosent av alle daglige bremseprosesser via regenerativ bremsing som gjøres av de elektriske motorene.

I tillegg har det intelligente bremsesystemet (IBS) kjent fra tidligere e-tron-modeller fått seg et løft, og såkalt coasting, seiling, er også mulig. Her ruller den elektriske SUV-en fritt når foten tas av gasspedalen, og Q6 e-tron har også fått kjøremodus som åpner for 1-pedalskjøring. Her bremser altså bilen ganske kraftig når gasspedalen slippes.

Nytt er også den elektroniske arkitekturen E3 1.2 drevet av HPC-maskiner (high-performance computing), og dette åpner blant annet for bedre oppløsning og ikke minst større og flere skjermer. Q6 åpner også for «on demand»-tjenester.

Den kommende elbilen har også et infotainment på en ny plattform basert på Android Automotive, og selvsagt er det en digital stemmeassistent på plass som faktisk er selvlærende. Denne visualiseres ved hjelp av en avatar i dashbordet og for første gang også i det AR-baserte head-up-displayet.

Med Google på laget åpnes det selvsagt for en rekke apper som kan installeres direkte fra bilen, og her er det en rekke kategorier ‒ Musikk, Video, Gaming, Navigasjon, Parkering og Lading, Produktivitet, Vær og Nyheter. Musikk inkluderer både Spotify Amazon Music, så disse appene kan perfekt integreres i infotainmentsystemet.

Og ingen fare, nye Q6 åpner selvsagt også for integrering av Apple CarPlay, så iPhone-brukerne er ikke oversett.

Audi Q6 e-tron hadde premiere i mars, og det er allerede åpnet for bestilling av elbilen med en oppgitt rekkevidde på opptil 619 kilometer.

Porsche Macan blir den neste PPE-bilen ut, og bilen som også byr på 270 kW lading og en rekkevidde på opptil 613 kilometer skal være på plass i løpet av 2. halvår. Til slutt skal Audi A6 e-tron få premiere i løpet av året.

Les også:

Debatt