Det er dyrt å eie bil i Norge, faktisk ganske så dyrt. (Foto: Bil24)

Å eie bil i Norge er svindyrt

Norge scorer dessverre blant de aller dårligste når det kommer til hvor dyrt det er å eie bil. Sveits har derimot det billigste bilholdet i Europa.


Det baller fort på seg når man eier bil, for her er det mer enn kun billånet som slår inn. Avgifter, forsikring og drivstoff er tre ting, i tillegg til kommer utgifter som bom, parkering og vedlikehold på toppen av dette stadig voksende fjellet.

Og de som mener at det kanskje har blitt litt vel dyrt har et poeng, for Norge er dessverre helt i Europa-toppen når det kommer til utgifter rundt bilhold.

Det viser en ny studie av eksperter hos Vignetteswitzerland.com, et selskap som selger vignetter til bilister som skal kjøre i Sveits, som har sett på hva det faktisk koster å ha bil i 18 europeiske land.

De har sammenlignet dette mot snittlønnen i landene, og dermed kommet fram til hvor mye inntektene som faktisk går til bilholdet.

Noen vil nok ile til og peke på levekostnadene i Norge som hovedgrunnen til dumpeposisjonen i Europa, men dette argumentet knuses av landet som faktisk har det rimeligste bilholdet.

På topp finner vi nemlig Sveits, et land som er kjent for å være dyrt ‒ akkurat som Norge. Når det kommer til nybilpris er faktisk Sveits det dyreste landet i Europa med en snittpris på 46.979 euro, mens Norge følger hakk i hæl med 44.197 euro. Her er Hellas billigst med 25.450 euro.

1 euro er 11,70 kroner i skrivende stund, så legg på en null og litt til så har du norske kroner.  

Men selv med svindyre nybiler topper ifølge Vignetteswitzerland Sveits statistikken for billigst bilhold med en oppsiktsvekkende perfekt 10er på indeksen, og i Sveits er snittlønnen på 5.569 euro.

Lave kostander både rundt drivstoff, skatter og forsikring gjør at Sveits fyker til topps.

Irland er nummer to med en score på 7,7, og her er årlige kostnader på 2.438 euro.  Lille Luxemburg avrunder pallen med 6,8 av 10, mye takket bensinpriser på 1,29 euro literen.

Videre følger Frankrike, Spania, Nederland, Østerrike, Danmark, Tyskland og Italia på topp-10.

Kontrasten til Sveits er svær når det kommer til de tre nederst på rangeringen ‒ Norge, Finland og Tyrkia. Denne trioen sliter med de høyeste kostnadene knyttet til bilhold, melder Vignetteswitzerland.

Norge er alt annet enn en perfekt 10er, for vi blir avspist med en indeksscore på 0,76. Her sier Vignetteswitzerland at Norge står overfor utfordringer med å tilby rimelige bileiealternativer til innbyggerne.

Ifølge deres tall har vi en snittlønn på 3.442 euro, mens vi altså har den nest høyeste nybilprisen. Denne kombinasjonen slår uheldig ut, i tillegg til alt det andre som kommer med å eie en bil.

Det er heller ikke noe trøst at finnene har det enda verre, for de scorer kun 0,57 når det kommer til prisvurdering.

Helt nederst er Tyrkia som scorer en perfekt 0er, ja 0 i score. Her har innbyggerne en snittlønn på kun 627 euro, mens en gjennomsnittlig bilpris på 38.642 euro gjør landet til det dyreste i Europa når det kommer til bileie.

Sverige lander for øvrig på 3,78 som det 11. dyreste landet, og her er snittprisen på bilene på 38.719 euro.

‒ Studien understreker balansen mellom livskvalitet og økonomiske hensyn når det kommer til å eie en bil. Det er interessant å se hvordan forskjellige land prioriterer rimelige priser midt i varierende økonomiske faktorer, sier M.E. Wijnmalen, administrerende direktør for Vignetteswitzerland.com

‒ I dagens dynamiske økonomiske klima er det avgjørende for enkeltpersoner og beslutningstakere å forstå de nyanserte faktorene som påvirker bileie. Sveits sin posisjon som det rimeligste landet for bileierskap er ikke et resultat av lave utgifter, men et bevis på landets balanserte økonomiske politikk.

‒ Tilsvarende gjør Luxembourgs sterke økonomi det til et toppvalg, og tilbyr rimelige priser uten å ofre kvalitet. Frankrike og Spania gir også en balansert blanding av rimelige kostnader og gunstige forhold, og sikrer et mangfoldig landskap med rimelig bileierskap i Europa.

‒ Studien utført av Vignetteswitzerland.com tilbyr mer enn bare data ‒ den gir en nyansert forståelse av faktorene som former bileie i Europa.

Slik har Vignetteswitzerland kommet fram til scorene:

  • Vekting ble deretter tildelt hver faktor, noe som gjenspeiler dens betydning i analysen. Faktorene, deres kilde og deres prosentvise vekting er som følger:
  • Drivstoffpris, www.cargopedia.net, 20 prosent vekting
  • Vehicle Sales Tax, www.worldpopulationreview.com, 20 prosent vekting
  • Kjøretøysavgift, www.acea.auto, 20 prosent vekting
  • Bilpriser, www.theicct.org, 20 prosent vekting
  • Forsikringskostnader, www.autocosts.info, 20 prosent vekting
  • Når vektingene ble tildelt, ble den totale poengsummen for faktorene beregnet, og ga en samlet indekspoengsum på 10 for hver oppføring, som den endelige rangeringen er basert på.
Her er listen:

  1. Sveits 10
  2. Irland 7,72
  3. Luxembourg 6,83
  4. Frankrike 5,43
  5. Spania 5.18
  6. Nederland 5
  7. Østerrike 4.9
  8. Danmark 4,69
  9. Tyskland 3,95
  10. Italia 3,84
  11. Sverige 3,78
  12. Storbritannia 3.1
  13. Hellas 2,93
  14. Belgia 2.27
  15. Portugal 0,92
  16. Norge 0,76
  17. Finland 0,57
  18. Tyrkia 0
Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker