Volkswagen ID.4 med europeisk milepæl

For første gang topper en elektrisk SUV listen over flest registrerte elbiler i EU.


Den europeiske bilindustrien er i litt villrede for tiden, noe både korona-pandemien og inntoget av elbiler sørger for.

Covid-19 knakk nybilsalget totalt i fjor vår, noe som fortsatt gir ringvirkninger. Hva som blir de økonomiske konsekvensene av nedstengningen er fortsatt uklart, og i tillegg demper fortsatt korona-restriksjoner og smittefrykt bevegeligheten til folk. Men mindre kjøpekraft og færre fysiske besøk hos bilforhandlerne er ikke to drømmescenarioer for bilmerkene.

-->
På toppen av dette vrir nå både myndigheter og bilprodusentene fokus over til elbiler, og det er et problem for bilkjøperne i de fleste EU-landene. For det er fortsatt slik at elbiler i utgangspunktet er dyrere enn tradisjonelle biler, og om ikke myndighetene gir store skatterabatter betyr det igjen at færre har råd til nye elbiler.

Resultatet er at nybilsalget har gått ned -25 prosent i januar-april 2021 sammenlignet med samme periode i 2019, året for korona-pandemien, viser tall fra britiske Jato.

Men nå er det ikke slik at elbilene er så dyre at nesten ingen har råd til dem, for det er en gryende elbil-boom også utenfor Norges grenser.  

Jatos tall viser at salget av biler med lave utslipp utgjorde 15 prosent av markedet i april, mot 11 prosent i april 2020. Etterspørselen av rene elbiler økte naturligvis, ettersom Europa var så godt som stengt for ett år siden. Det ble uansett registrert 71.500 nye elbiler i EU-26 i forrige måned, opp 338 prosent fra april 2020.

Ladehybrider hadde en enda større økning, mer eksakt 507 prosent, og det ble registrert 81.000 slike i april.

En annen god nyhet for produsentene er at elbilen ser ut til å dempe noe av den totale nedgangen, noe Volkswagen er et godt eksempel på. For en folkebil som Golfen har hatt en nedgang på 49 prosent mellom april 2019 og april 2021, men to nye elbiler har sørget for balanse i det regnskapet.

De to bestselgende elbilene i april var nemlig Volkswagens ID.3 og ID.4, med storesøster helt på toppen.

Det ble registrert 7.335 nye ID.4 i EU-26 i april, mens ID.3 endte på 5.735 eksemplarer. Det betyr også at for aller første gang topper en SUV den elektriske slagsstistikken i EU.

Volkswagen ID.4. (Foto: VW)

Videre endte Renault Zoe på 4.015 biler, elbilversjonen av Peugeot 208 noterte seg for 3.533 registeringer, helelektriske Hyundai Kona på 3.383 og nykommeren Fiat 500 var 6. mest populær med 3.240 registreringer.

Den aller mest populære modellen i EU-26 var Peugeot 208 med 18.387 biler, etterfulgt av Peugeot 2008 med 18.328 og Golfen med 17.763 nyregistreringer.

Blant PHEV-bilene tronet Ford Kuga øverst med 4.171 registreringer, Volvo XC40 var nummer to med 3.798 og Peugeot 3008 var den tredje mest populære i april med 3.507 nye biler.

Totalt ble de registrert 1.029.008 nybiler, med Volkswagen-gruppen som den største med en markedsandel på 26,8 prosent.

Her er de mest populære bilene i EU-26 i april:

(Illustrasjon: Jato)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter