Det er en negativ ting med at bilmerkene ruller ut helt nye og svært avanserte modeller i et heseblesende tempo, og det er at faren for potensielle feil også øker. Ja, dette som er kjent som barnesykdommer.
For produsentene pløyer også ukjent mark når de nå lager biler som er så avanserte at de kan regnes som datamaskiner på fire hjul, men i motsetning til de faktiske datamaskinene må disse bilene også ta høyde for eksterne farer og ikke minst et svært så varierende trafikkbilde.
-->
Det trengs altså en masse programmering og millioner av kodelinjer, og dermed øker også muligheten for at noe går galt.
Men den gode nyheten er at de fleste moderne biler kommer med en teknologi som er kalt OTA (Over-the-Air), og denne luft-oppdateringen gjør at produsentene kan oppdatere programvaren i bilene både sømløst og trådløst.
Det betyr ikke kun feilrettinger, men også at bilen kan få nye løsninger og gjøre den enda mer avansert.
Volkswagen har tatt i bruk OTA, og har nå klar en ny programvare som alle de nye ID.-bilene blir utstyrt med.
‒ Der teknologien i andre biler ikke utvikler seg, oppdateres og fornyes programvaren i våre ID.-modeller jevnlig, forklarer Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.
‒ Bilene blir nyere for hvert år som går. Planen er at ID.-modellene skal få flere og nyere teknologiske løsninger gjennom over-the-air-oppdateringer. Det betyr at bilens teknologiske funksjoner oppdateres over internett, uten at kunden må innom sin forhandler, påpeker han.
Programvare-utgavene er bygd opp ganske logisk. Først starter de på 1.0, og relativt små rettelser og utvidelser heter 1.1, 1.2 osv.
Når programvaren får en stor oppdatering hopper nummeret over til 2.0, og deretter følger den samme oppskrift.
Volkswagen har nå gjort unna nok en stor oppdatering for de helelektriske ID.-modellene, og denne er nå kommet opp i 3. generasjon. Mer eksakt vil de bilene som nå ruller ut av fabrikkene ha en programvare som er kalt ID.-software 3.0.
Og denne kommer med flere gode nyheter, og dette er de tre overskriftene.
Raskere lading
Volkswagen-gruppen har slitt med at ladingen ikke når den toppfarten som elbilene lover, noe som selvsagt kan være frustrerende for elbilistene. Det fikser forhåpentlig 3.0-versjonen.
Volkswagen opplyser uansett at ladingen skal gå raskere, og at for eksempel en bil med et 77 kWh stort batteri skal kunne lade med en hastighet på inntil 135 kW ‒ mot 125 kW fram til nå.
Programvaren gjør også sitt til at lademenyen ifølge Volkswagen blir forbedret, og de sier også at oppdaterte funksjoner skal gi føreren bedre oversikt over ladeprosessen.
Selvparkerende bil
Nye moderne biler gjør stadig mer av parkeringsjobben, og Volkswagens nye programvare forbereder også parkerings-assistenten.
Nå vil denne hjelpe til med å finne en stor nok parkeringslomme, og parkere bilen trygt for føreren. Assistenten hjelper også til når det skal byttes kjørefelt.
Og det er mer.
Biler med parkeringsassistent + med minnefunksjon kan nå lære seg spesielle parkerings-manøvre, som for eksempel å parkere i en carport eller en garasje.
Føreren må først lære opp bilen ved å parkere en gang selv, og deretter lagre denne parkeringen. Neste gang kan bilen selv ta hånd om dette, og føreren trenger kun følge med på parkeringen.
Bedre ruteplanlegger
Også ruteplanleggeren blir oppdatert, og åpner nå for at bilens system hjelper til med å legge inn nødvendige ladestopp. Systemet gir også beskjed om det er ledig plass på ladestasjonen.
3.0 byr også på forbedret rutealgoritmer, samt at bilistene får også nye innstillingsmuligheter for personlige preferanser og den planlagte ruten vises med mer informasjon.
Til slutt vil oppdateringen også gjøre ruteplanleggeren mer nøyaktig, ettersom den kan ta hensyn til kø og andre trafikale utfordringer.
I tillegg byr ID.-software 3.0 på flere andre oppdateringer og nye funksjoner, som for eksempel forbedret stemmestyring, utvidede funksjoner for AR head-up-display og utvidede funksjoner i ID.-light.
Nye ID.-modeller er allerede utstyrt med programvaren 3.0, mens de som allerede eier en ID.-bil får tilbud om oppdatert programvare i løpet av 2. kvartal.
Og eierne selv bør være ganske så fornøyde med oppdateringene.
For:
‒ Mange av funksjonene som kommer nå, og som vil bli tilgjengelig i framtiden, er basert på innspill fra engasjerte ID.-kunder, sier Edvardsen-Eibak.
‒ Så våre kunder er med på å utvikle og fornye bilene.
Les også: