Annonse
Hjem Elbiler Volkswagen dropper bensindrevet motorsport

Volkswagen dropper bensindrevet motorsport

Racingutgaven Golf GTI TCR fases nå ut, og Volkswagen dropper også all støtte til de som kjører den nye rallybilen Polo GTI R5. Nå skal alt handle om elektriske racerbiler.

I 2015 år siden sto Volkswagen i sentrum av en voldsom utslippsskandale. Millioner av dieselbiler hadde nemlig fått programvare som manipulerte utslippstestene, og slapp dermed ut mye mer giftige stoffer enn de hadde lov til.

Fire år senere krever Dieselgate nok et offer ‒ nemlig de bensindrevne racerbilene fra Volkswagen.

Etter Dieselgate trakk tyskerne seg ut av de store racingseriene som de hadde dominert stort, og forlot blant annet langdistanse-VM som inkluderer Le Mans, rally-VM og Dakar-rallyet, og senere hoppet de også av rallycross-VM.

De satte raskt fokus mot elbiler, og Volkswagen Motorsport startet å utvikle den første racerbilen basert på den kommende ID.-serien av elbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette skjedde i 2017, og allerede i 2018 kunne de vise fram en svært så imponerende og elektrisk racerbil ‒ ID.R.

Denne har satt en rekke nye banerekorder, og har fungert som en utviklingsbase for framtidige elbiler ‒ både vanlige gatebiler og framtidige racerbiler.

Nå rettes et enda skarpere blikk mot de elektriske racerbilene.

Volkswagen sier at de avslutter produksjonen av Golf GTI TCR og skal ikke komme med en etterfølger, og kutter også all støtte til lag som kjører den nye Polo GTI R5 som Petter Solberg også har vært med på å utvikle.

Nå skal Volkswagen fortsatt produsere den nye Polo-modellen for private lag, men de vil altså ikke støtte noen fabrikkslag lenger.

‒ Volkswagen Motorsport pløyde ny grunn med ID.R, og med alle rekordene rundt i verden demonstrerte den sitt voldsomme potensial, sier styremedlem Frank Welsch i VW.

‒ Nå er det på tide å ta det neste steget mot framtiden; i motorsport, er Volkswagen klar for e-mobilitet og vil si adjø til fabrikkstøttet forpliktelser i forbindelse med forbrenningsmotorer.

Nå skal de heller lage racerbiler basert på produksjonsbiler fra MEB-plattformen, noe som også inkluderer versjoner som skal tilbys private lage ‒ akkurat som de har gjort med Golf GTI TCR og Polo GTI R5.

Volkswagen Motorsport sier at de skal satse bredt og mot ulike disipliner, plattformer og biltyper, så ID.-serien kan også få et ras av nye racerbiler i de kommende årene.

Beslutningen er nok en kilevink mot den tradisjonelle motorsporten som vi kjenner, som går en usikker framtid i møte.

Rallycross-VM (WRX) har allerede bestemt at de skal over på elbiler, og denne overgangen innledes med at elbiler og bensinbiler konkurrerer sammen fra 2021.

Rally-VM (WRC) skal i første omgang over på hybridløsninger før planen er helelektrisk, mens formel 1 som skal bli bærekraftig innen 2030 skal over på biodrivstoff.

På motsatt ende finner vi formel E, den elektrisk versjon av formel 1 som «alle» de store produsentene gjerne vil inn i.

Formel E vokser på alle områder, og spesielt viktig er det at den nå begynner å få taket på et yngre publikum, samt at serien som ble etablert i 2014 nå endelig går med overskudd.

Alle pilene peker altså oppover for formel E.  

En ny sesong er akkurat i gang, og blant de 12 lagene og 24 bilene finner vi tunge produsenter som BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Nissan, Jaguar, DS og kinesiske Nio, og av disse hører altså to hjemme i den store Volkswagen-gruppen ‒ Audi og Porsche.

Ja, de to som også blir de to første i Volkswagen-gruppen med helt nye elektriske modeller ‒ Audi e-tron og Porsche Taycan.

Men de får ikke regjere alene veldig lenge, for snart kommer det en rekke nye elbiler basert på MEB-plattformen ‒ inkludert racerbiler.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker